2011-06-26

2010 Shizuoka Sayamakaori shincha från Yuuki-Cha.

jag lyssnar på...if I could be your side(sic) från B^INFINITY - Boys Character Only Image Arrangement Album




Ännu en recension som kanske hade gjort sig för ett år sen eller så, men varför stressa? :D

Dagens sencha låg nånstans i mitten på prisskalan då vill jag minnas, $18 för 100 g, i år tycks det inte finns i butiken längre. Det är hursomhelst ett asamushi med långa, smala nålliknande blad, djupgröna och jämna i färgen. Det kom i två fina violetta papperspåsar á 50 g, den första drack jag upp rätt snabbt men sen slog jag av på takten allteftersom värmen kom(sencha och annat japanskt grönt av bra kvalitet* drar igång ämnesomsättningen? blodcirkulationen? båda? hos mig så jag blir alldeles för varm-).

Nu har det ju knappt ens liknat sommar på ett bra tag så nu kanske det skulle passa att dricka detta.



Det här teet doftar något alldeles fantastiskt i påsen, grönt, grönt, som brutna tomatstjälkar med en aning av något kryddliknande. Det är svårt att inte bara stå där och dra djupa andetag och sjunka in i förnimmelserna. :)



Jag äger ingen våg kapabel till speciellt exakta mått men när jag öppnade den första påsen så kollade jag på lånad digital våg hur mycket te en matsked är och en aningen rågad sådan(matsked som i ett mått på 15 ml) är 5-6 gram. Min minsta kyusu samt passande kopp på en dryg dl eller så till 65-gradigt vatten
i en knapp minut funkar för mig. Yuuki-Cha rekommenderar 60-80 sek till första bryggningen men det blir alldeles för beskt för mig.
Bryggning två och tre är bara i/ur, 10 rep 15 s, #2 blev för svag och #3 för besk. (70 grader)

Jag behöver mer träning att brygga!

Trots det är det jag förnimmer inte alls oävet-ett bra te-med lång eftersmak utan någon utpräglad sötma, bara en ren fräsch, svagt fänkålsaktig smak.







*=samt även hojicha som tydligen lär innehålla ett ämne-pyrazin- som saknas i andra japanska teer som stimulerar cirkulationen alldeles väldigt, för mig känns det som det rinner varmvatten över fötter och händer :O

No comments: