2011-06-20

Keemun Hao Ya "A" från Harney & Sons.

jag lyssnar på...Spring wind -afternoon- från Clannad OST



En av mina bästa grenar tycks vara "köpa prylar och sen glömma bort dem i ett skåp i ett halvår" vilket nyss resulterade i en fyndad provpåse enligt rubrik. Tänkte att jag tar den till eftermiddagsfikan idag medan jag ändå håller på. Såhär blev det.

Det doftade starkt, starkt ur påsen trots att den legat på en hylla i ett skåp i över ett år, mest tobak och syrlig torkad frukt.






Första bryggningen blev 1 tsk te i ungefär 90 s, hade på känn att det snabbt kunde bli starkt men jag hade fel, det kunde gott fått stå en halvminut till. Smaken är mjuk, mjuk, något påminner om medicin men var jag fick den idén ifrån vet jag faktiskt inte(vilka mediciner är annat än piller nuförtiden? Noskapin?). Första doftassociationen i koppen är FunAlliances QiMen Red, och nu när jag tänker på det så är de rätt lika utseendemässigt också, när man tittar på de torra bladen.

Sen satte jag mig med lite kex från Fudges och läste An analysis of moisture content, microbes and the storage environment of puerh tea* i ett nummer av The Art of Tea.





Stack ner näsan i kannan mellan bryggning 1 och 2 och det doftar läder, cigarettaska och skarpare fruktigt.

Bryggning 2 ~2 min~ men jag tappade räkningen lite eftersom jag ville smälla av en bild också. Även nu är det väldigt mjukt men en aning strävhet kan anas.
Man kanske egentligen ska satsa på en enda, längre bryggning för att få en rikare smak. Inte fegbrygga som jag :D

Vad jag förstår så skall denna grad av Keemun vara 'den finaste' och det är gott men jag föll inte i trans. Köper man en hel 1 lb-påse för $68 kommer man ner i ca $15 per 100 g, vilket är precis just vad FunA:s te kostar. Törs man gissa på likvärdig kvalitet också?
(min provpåse kostade $2)


(senare bryggde jag faktiskt en gång till, bara hällde på vatten och glömde bort kannan i ett antal minuter, vilket resulterade i ett milt och svagt sött te, helt ok med tanke på premisserna)


(for the record så rymmer kannan 2 dl om den fylls som ovan)




*=det var inte så roligt som det lät ;P

No comments: