2011-07-17

1999 Vietnam shu i lösvikt från Canton Tea Co.

jag lyssnar på...Kokurikozaka Kara OST(från ny Miyazakifilm som gick upp på bio igår i Japan)

I min allmänna köpmani den senaste månaden har jag provat flera nätbutiker som var nya för mig. Canton Tea Company som dagens te kommer ifrån verkar hålla hög kvalitet över lag. De skickar varorna snabbt och väl paketerat.

Jag var inte ute efter något särskilt från dem, det första som väckte intresse var deras Superior Earl Grey, en blandning med enbart Darjeelingteer, riktig bergamottolja plus lite pynt. Jag beställde 50 g och undrade om jag ville ha något mer medan jag ändå höll på. Blicken föll på ämnet för dagens övningar; ett lagrat shu i lösvikt(icke pressat alltså, man kan inte beställa fritt per gram utan får välja mellan provpåse eller 50/100/250 gram) som alltså skall komma från Vietnam*. Jag har aldrig hittills druckit vietnamesiskt te av något slag så jag lade med ett 10g-prov på min beställning. 50- och 100-gramspåsarna gick inte att lägga i varukorgen och 250 g à £38 kändes som en lite väl substantiell investering i ett oprövat te. Även om det är prisbelönt.



Det är med viss nervositet jag klipper upp min lilla provpåse. Möts av en ren och mycket kylig doft, lätt och aningen fruktig och inte tillstymmelse till träskvibbarna man annars kan få. Det luktar helt enkelt rasande gott och jag är lite ängslig för att mina bryggnings-skills inte ska räcka till. Att jag ska schabbla till det.
Häller upp bladen att vädra lite medan jag diskar upp efter min lunch. De är brun-grå, känns väldigt kvalitativa och påminner om ludna spindelben...







Delar upp bladen för hand så att jag får vad jag hoppas är ca 7g och lägger i min lilla yixing-kanna. Sköljer försiktigt i 30s eller så, det doftar trä. En första bryggning blir på 20s.
"som vatten ur en skogsbäck" är det första jag associerar till när jag dricker, det och träet. Blöta stenar? Mineral? Det smakar som det doftar efter ett kallt regn.
Det dominerande intrycket är fortfarande renheten, det fräscha. Eventuellt aningen för kort tid men jag tassar försiktigt. Len dryck utan att vara tjock eller viskös. En försiktig blink-and-you-miss-it-sötma i eftersmaken. Det doftar rostat ur tillbringaren, utan att ha karaktär av oolong.



Efter ett par koppar tycker jag mig känna något kylande, även när jag andas ut genom näsan...kamfer? Jag har läst om såna förnimmelser men det är svårt när man inte har egna referensramar.

Andra omgången blir även den cirka 20s sammanlagt(kannan töms på ca 10). Nu doftar det aningen mer välbekant pu-aktigt. Metallsmak. Tungkviller som gränsar till.

Bryggning 3, jag vågar mig på 30s och får en mer komplex, aningen varmare smak. Men seriöst, tungan känns skum nu... :O Något påminner om(snabb)kaffe. Eller övergivna båthus.

#4, jag kortar ner till 25 s. Aningen varmare intryck, återigen.

#5 dito, plötsligt ser teet mycket mörkare ut.

#6 35 s. Undrar hur länge jag kan hålla liv i detta? Smaken känns aningen mattare, tunnare, däremot är teet tjockt och svagt slemmigt, glatt.

#7 50 s. Något jordigare karaktär.

#8 1 min. Dags att öka på bryggtiderna betydligt tror jag. Milt och möjligen aningen sött. Aningens.

Jag bröt för dagen här och ställde kannan i kylskåpet under natten. Morgonen därpå
sköljde jag bladen snabbt och lät sedan teet dra två minuter. Brygden var betydligt blekare, smaken väldigt tunn men inte alls oäven. Körde en vända till i fem minuter, sedan fick det vara bra.


Egentligen är det ju hopplöst det här med teprover, för att få en någorlunda vettig uppfattning om ett te behöver man ju utrymme att testa olika bryggningar över en längre tid och inte bara 1-2 gånger. Och även bara dricka teet utan att ha recensionshatten påskruvad, något som faktiskt stör upplevelsen för mig många gånger.

Jag har försökt vara uppmärksam på om jag kände av någon cha qi på något sätt, men antingen är jag för ovan att uppfatta sådant, eller så var där inte speciellt mycket. Också här gör sig bristen på referensramar kanske påmind(troligt).

I allt övrigt en intressant upplevelse på många sätt. Kommer jag köpa teet igen?
Jag vet inte ännu. Imorgon ska jag brygga de resterande grammen i en glas- eller porslinskanna för att se om något är annorlunda.



*=eller ja, gränslandet mellan Yunnan och Vietnam. Border tea?

No comments: