2011-07-27

2004 Chang Tai Lao-Chen 'Yin Jing Gu' sheng från Hou De.

jag lyssnar på...Yasumi jikan desu ka(2) från Azumanga Daioh OST

Ja du, säg den rubriken snabbt fem gånger!

Det här teet ligger mitt emellan häst och grönt färskt hö i doften, eller så är det jag som får flashbacks från ridlägren jag var på som tioåring. I vilket fall som helst en frisk, grön doft.




Det var inte så mycket kvar av mitt 1oz prov, mest bara smul som synes så jag misstänkte att jag fick vara försiktig med bryggtiderna.

Två sköljningar och en bryggning på 20 s vardera.
Det är något vagt fruktigt över teet, dock ingen syra utan mer som...sharonfrukt? Det står dock i skuggan av den skarpa(i jämförelse med oolonget från i måndag eftermiddags) bitterheten, den är dock inte obehaglig eller oangenäm utan är nästan synonym med eftersmaken, som lägger sig ganska långt bak i munnen. Det känns nästan som bubblande bakpulver på tungan. Eller det fräsande pulvret i de där godis-tefaten man köpte som barn; rosa, vita eller blå. :)




Doften från första omgången är svagt rökig. Återigen den där kylande känslan, huvudsakligen på främre delen av tungan.

Andra bryggningen blev våldsamt stark, känner metallsmak. Svetten bröt fram(no, really).

#3 tillbaka till mild frukt under skärpan.

#4 & 5 fortsätter i samma stil, sdan kommer en liten avmattning. Lite knepigt med balansen mellan smak och bitterhet. brygger ett par gånger till, sen var det nog för dagen. Kunde ändå inte sova sedan :/


Inte det sämsta sheng jag testat (med min ringa erfarenhet), något säger mig att det finns långt bättre men jag vill inte underkänna detta ändå. Det är en erfarenhet, och jag behöver massor av dem. Dessutom är ju teet fortfarande ganska ungt och bara i början av att få lite hyfs och stil :D

Såg att andra också känt av röken i detta te, det kanske är fånigt men det känns lite skönt att det inte bara var jag som hade hjärnspöken.
Ju!

Jag gav $5 för min provpåse när det begav sig, kakorna är sedan länge slut hos Hou De så jag minns tyvärr inte vad de kostade.

No comments: