2011-07-11

2008 Taiwan PinDong Jia-Le-Shui 'Harbor Tea' från Hou De.

jag lyssnar på...Oribe Tsubaki (melo nuki) från Onegai Twins! Complete OST 'Photograph'

Om jag nu bara inte var så fördömt långsam med att posta upp vad jag dricker så kanske det här teet fortfarande funnits på Hou De:s sida, nu tycks det dock vara borta. Endast en lite mer vintage variant finns kvar, lämnar länk ändå för lite mer information om teet. Här.

Vill även minnas att det jag läst att detta te är en mix av två olika kultivarer och som tur är ligger en utklippt etikett kvar i min burk på vilken det står chin-shin/Wuyi oolong.
Slarvgooglande uppdagar att chin-shin eller 'green-centered' är den vanligaste hybriden på Taiwan. Den är även mamma(pappa?) till det åtminstone för mig högintressanta Ruby Black, men mer om det om en annan gång. =)

Ur min burk doftar det säreget och gott när jag öppnar innerlocket, det är inte grönt, blommigt eller fruktigt utan liksom lite...strävt. En doft/smak som jag associerar till "fågelsand på vitt suddgummi"-ja jag är ledsen om det låter crazy men jag kan inte beskriva det bättre. Och jag menar inte doften som sådan som känns lite torr, utan själva upplevelsen av den, det sträva. Samma sensation får jag av att dricka genmaicha. Torrt, friskt och rent.

Bladen skall vara handjagade enligt Hou De, såhär ser de ut.



De ger ett lite gråaktigt intryck kanske, som om de vore täckta av en tunn dammig film, men de såg så ut när jag fick dem så det skall säkert vara så.
Och det är stora bollar! De största på bilden är rejäla ärtor.

Minns inte om jag läst några brygginstruktioner någonstans och jag hittar inga på butikens sida eller i gömmorna här så...



Erkänner villigt att jag inte hade nån vidare aning om hur jag skulle bete mig med detta te men bestämde mig för en liten gaiwan i vilken jag hällde 25 av de små bollarna och lät dem dra 35 s i knappt 95-gradigt vatten.
Teet har en väldigt ren oolong-smak utan direkta associationer av någon speciell sort, det mest utmärkande är tungkvillret som kommer omedelbart, samt en lång eftersmak som påminner mig om sencha.

Andra bryggningen 10 s. En svagt brödig doft smyger in.

#3 5 s. Und so weiter. Höll på så där en stund och drack det även till maten, en hämtlåda gong bao från stället på hörnet. Och trevliga småsmå vårrullar!



Som summering skulle jag säga att det är ett trevligt vardagste, absolut inte dåligt men inga stora fyrverkerier. Fast utmärkt till mat!
Passar säkert att slöbrygga modell grandpa style, tror jag ska ta med mig lite till jobbet nästa gång och prova.

Min påse kostade $17.50 för 2oz, den lagrade varianten $22.50.

No comments: