2011-07-25

2009 Li Shan från Essence of Tea.

jag lyssnar på...Yellow Line från Redline OST

Ännu en provpåse jag fått medskickad med en order, ännu ett te som borde provats för väldigt länge sedan. Betar sakta av backloggen...

Om detta te vet jag inte mer än vad rubriken anger; år och plockställe. Li Shan skall vara det distrikt med de högsta altituderna på Taiwan, vad jag förstår kan det t o m snöa...vilket man kanske inte associerar med de breddgraderna. Bra för teproduktion är det ju dock, svalt och fuktigt.

finfina etiketter har de, Essence of Tea

Dessutom det första te av den här varianten jag provar...doften är iaf helt i min smak. Påminner om Harbor Tea som jag skrivit om för ett tag sedan. Inte så konstigt kanske. Något varmare, fruktigare och inte så sträv.



Uppskattade mitt prov till ca 10 g så jag gjorde som med det vietnamesiska pu erh:et* och hand-måttade upp +/-7 g och la i min lilla vita gaiwan. Värmde alla grejer, sköljde snabbt och bryggde sen i ca 15s.
Det var aningen för kort, teet blev aningen tjockt men smakade inte så mycket.
Vända #2, ungefär samma tid men nu har ju bladen hunnit öppna sig mer, dra åt sig vätska.

Efter ett par, tre bryggningar ger sig astringensen tillkänna, tungan känns lite torr men det är allt.



Smaken är neutral, en liten bitterhet, tungkviller. Tydlig eftersmak, kanske något som får mig att tänka på blåbär..? Dock uppfattar jag inte detta som ett fruktigt te.
Aningen sur smak under alltihopa, men inte så mycket att det besvärar. Är detta en kvalitetsindikation av något slag, tro?



Vid några tillfällen kunde jag känna något svalt, kylande på tungan och främre delen av munnen en stund efter att jag druckit. Såna svaga förnimmelser gör mig lite osäker, åh att det ska vara så svårt att lita på de egna upplevelserna!

F ö skulle jag hoppa på en 'lär dig dricka och uppskatta oolong'-skola på stubben om någon sådan funnes att tillgå!

Drömmen vore förstås att åka på Floating Leaves teresor till Taiwan! One day, one day...




EDIT...är f n inne på bryggning 8? 9? och måste säga att eftersmak/hui gan är väldigt trevlig just nu!

*=slog till på en 250-gramspåse i helgen eftersom jag inte kan sluta tänka på det :O

No comments: