2011-07-04

2010 Yunnan Sourcing 'Yi Mei Ren'.

jag lyssnar på...Zannin na kougeki från Rozen Maiden OST

Vi fortsätter väl med teskåps-arkeologin en stund till..




Idag ett svart te jag köpte i oktober förra året från Yunnan Sourcings eBay-butik, de(eller han kanske) har sedan dess flyttat till egen sajt med lite lägre priser då de slipper lägga på för eBays avgifter. Jag handlar gärna därifrån, man skeppar grejerna snabbt och är trevliga på mailen. Har hittills inte heller fått något jag inte tyckt om därifrån.

Enligt uppgift är detta te tillverkat av samma variant av teplantan man annars gör pu erh av, den storbladiga sorten.







Som synes ser bladen inte så märkvärdiga ut, de är rätt enhetligt brun-grå med enstaka mer gula eller orange stråk. Dock ganska stora, inga söndriga småbitar i påsen.
Torrt doftar det fruktigt och en aning tobaksartat. En tung, kompakt doftupplevelse, trots att jag inte skulle säga att det doftar jättestarkt. Får en kall, lite mentholaktig känsla i svalget när jag andas in.

Jag lägger en rätt rejäl näve blad i min förvärmda lilla porslinskanna, bladen ger ifrån sig ett moln av katrinplommonsöt doft. På med kokande vatten, väntar en knapp minut.

Hur skall jag nu beskriva detta te?
Det är lite sött, en aning fruktigt, inte rökigt, nånting i bakgrunden man kanske kan kalla bränt socker? En munkänsla som bomull. Dessutom den här nästan kolsyreaktiga kvillrande känslan på tungan man kan få av vissa oolonger.

Inga toner av läder(du märker att det nästan är lättare att säga hur det INTE är men det beror mer på mig och mina svårigheter att sätta ord på saker och ting) utan har en säregen och distinkt egen smak jag förknippar med kokt, mjölig potatis om man äter den med skal. En torr, brun ton men kryllar absolut inte ihop tungan med astringens.
Kanske är det maltighet jag är ute efter? Bah, knepigt.




Men jag är inte ledsen, det ÄR svårt att hitta rätt ord(och sortera intrycken!). Läste dessutom den här posten några dagar tidigare, inemellan jag drack en stor kopp av teet och tittade på Iryu 2(ja, ibland har jag svårt att göra en enda sak. Ibland inte.). OBS varning för mycket text...

Andra bryggningen-30 s- är om möjligt ännu mjukare och kanske lite mer balanserad smakmässigt.

Tredje omgången gjorde jag lite på känn, men nån minut eller en och en halv kanske. Det blev aningen kärvt men det är fortfarade sött under det.

Bryggt gong fu är det dominerande intrycket bränt socker och en mild men trevlig känsla på tungspetsen, fruktsmakerna tar mindre plats.

Årets skörd finns att köpa här. 100 g kostar $6.50 och billigaste frakten $8.

No comments: