2011-07-26

Cui Jian från House of Tea.

jag lyssnar på...Asa från Onegai Twins Image Soundtrack ~Soleil~

Det är rena fyndhörnan, mitt teskåp. Här en påse som legat jag vet inte hur länge i en papplåda med annat och inte synts för att den var så liten och smal.

Fick provet med en beställning med annat som så ofta är fallet, och då kan det ju bli lite vad som helst.




Hade på känn att det här teet nog var lite over the hill vad gäller fräschören, så jag tänkte att det fick bli dagens lunchdryck, det borde det klara.

Etiketten angav 85° i en minut, jag beslöt mig för att gå lite försiktigare med 80 grader. Vattenvolymen fick dock bli densamma; två deciliter.



Tyckte dock inte att lätt och naturlig söt smak stämde överens med mina upplevelser, det var lite bittert på ett ok sätt, en aning nötaktigt kanske(fast jag undrar vilka nötter man avser med en sådan beskrivning...det är ju en viss skillnad på säg valnötter och macadamia). Men det allra mest framträdande-både i doft och smak-var faktiskt tonfisk! På burk!

Från de nyss bryggda bladen kom en klar doft av tonfisk i vatten, lite saltig liksom, och samma sak återfanns i smaken. Det var inte otrevligt, bara lite oväntat. Funkade bra med maten(wokad kinafärs och grönsaker & tamago kake gohan vid sidan om).

En effekt av att bladen hunnit bli för gamla månne?



Ingen skugga skall dock falla på House of Tea, ev misshandel är mitt fel. =)

No comments: