2011-07-19

En pyttepåse oolong.

jag lyssnar på...

Tillsammans med mitt lilla nyförvärv från igår låg en mycket liten vakuumpåse märkt
'Gui Fei Fragrant Oolong'. Tänkte jag skulle brygga det idag och se vad som händer.

Teet som sådant är nytt för mig, jag har inte ens hört talas om det tidigare. The internets ger vid handen att det är ett taiwanesiskt te, började tillverkas 1999 och alternativa namn är bl a Honey Oolong eller Mi Xiang. Viss likhet med Oriental Beauty i det att det också tillåts angripas av insekter.




Jag luktar på bladen och första sniffen är som ketchup på en gammal tallrik. Hm...
Efter att jag hällt upp dem för bryggning luktar de dock mest svagt och obestämbart...grönt.

Brygger i ca 1 minut med 90° vatten. Smakar, och begriper inte mycket.
Vet inte kanske vad jag skulle förväntat mig men detta var verkligen trist. En personlighetsbefriad generisk oolongsmak, något sträv som gör att det hela drar åt Darjeeling men det är allt. Gammalt te? Taskigt bryggt?





Teet i sig är iallafall vackert gyllengult. När jag häller upp bryggning #3 tycker jag mig för en sekund känna något som kanske skulle kunna vara den avsedda doften, men det försvann lika fort.




Får varken fram någon speciellt söt smak eller fantastisk doft, tyvärr.
/depp

No comments: