2011-07-26

New Vithanakande från Harney & Sons.

jag lyssnar på...Drop me by the stairs~Embee

Dagens morgonte får bli detta Ceylon från HT.




Bladen är små och tunna, rätt homogena i färgen och med en liten andel tips.

Eftersom det här är ett te som jag antar producerats för att bryggas och drickas på västerländskt vis så är det så jag tänker förfara med det. I min loppiskanna på 6 dl la jag en rågad matsked(? ögonmåttat) te och lät det dra i ca 3 min, nyss uppkokt vatten.

Doften ur kannan-bröd och mjuk pepparkaka, rätt överraskande tyckte jag. Även vällingdoften som jag känt från andra teer från Afrika och Sri Lanka.

Min vara trogen dricker jag den här typen av te med mjölk, men jag smakade utan i vetenskapens och konsumentupplysningens namn och aromen är mild och fin...men beskan drar ner tycker jag. Någon som av vana kör mjölkfritt kanske tycker annorlunda. :)
Ingen syra av det slag som ibland uppträder med det beska.




Resten av kannan blev mitt morgonte till min briemacka(börja aldrig med sånt, man fastnar :S ) och dracks med mjölk. Drucket på så vis är det ett trevligt, neutralt morgonte, ganska flärdfritt men utan störande bismaker. Och det är ju vackert så.

Mitt intryck av ceylonteer är att de representerar tesmak i en ganska ren form, inga uppenbara övertoner av frukt/blommor el dyl utan "bara" te. Kanske för att de ingått i miljoner tepåsar genom åren. I England finns ju uttrycket 'workhorse' om något som är pålitligt men inte lyxigt, och jag tycker det var rätt passande för det här teet. Helt okej till vardags, ibland orkar man inte dricka te med alla sinnen fullt påslagna utan vill bara ha sitt te rakt upp och ner utan åthävor.

På den tiden jag arbetade som chokladprovare fick vi bara jobba en timme om dagen, och det var precis vad man orkade med, koncentrationen och den ökade fokuset på smak och doft gjorde iallafall mig mentalt trött. Det blir svårt att ta in och uppfatta nya intryck.

Så nu tänker jag dricka upp resten av kannan i lagom takt och läsa min Peter Robinson i lugn och ro! Hoppas att andra har en trevlig morgon. =)

No comments: