2011-08-30

2010 Organic Uji Gokujo sencha från Yuuki-Cha.

jag lyssnar på...Shuppatsu från Kuki Kodans album Melody och idag firar vi tusen besök här, tårta tårta...

Enligt köphistoriken för mitt konto hos Yuuki-Cha köpte jag det här teet den 16 jan 2010.

Kanske dags att dricka upp det nu? :D

Jag har baserat den här posten på tre bryggtillfällen för att jag tror det inte blir riktigt rättvisande att bara öppna påsen, brygga en första gång och sen lägga ett utlåtande. Jag misstänker att jag kanske inte får till det från start och kanske måste experimentera lite, plus att saker kan uppenbara sig efter att man tillbringat lite tid med ett te som kanske inte märktes i början.

Vi kan ju börja med en bild på de torra bladen:




Det doftar milt och lite sött ur burken, faktiskt inte så grönt.

Första gången följde jag butikens egen brygginstruktion, dels borde de ju ha någon hum om hur deras teer bör hanteras, dels för att ha en referens att utgå ifrån.
Så, första omgången var 4 g te - 120 ml vatten(@65°) i 1 minut. Det stiger en ren grönsaksdoft ur koppen. Det smakar milt, rent och inte en tillstymmelse till beska eller skärpa. Drycken är tjock, på gränsen till slemmig.
Jag vill nog ha liite mer fräs i smaken så jag lät #2 dra i 70° i ca 25s. Bättre. Nu har det en eftersmak också. Tycker mig uppfatta en svag aning av fruktdoft.



Misstänker att den lite avtrubbade smaken till viss del beror på att jag väntade så länge med att öppna påsen tyvärr, men någon sorts ledning bör det ju ändå vara.
Bryggning #3, ännu lite varmare vatten, ca 30s. Dumt nog blev det sen en hastigt bestämd biltripp så i paniken mellan jag hällt upp och jag blev hämtad glömde jag alldeles bort mitt te som fick stå odrucket på köksbänken i tre timmar. Smakade dock hyfsat ändå även om den omedelbara fräschören falnat...
Nästa dag tänkte jag att jag skulle få lite mer smak på bryggning #1 så jag körde 70° grader istället, fick en lite tydligare smak, samt eftersmak. Minns inte exakt vad jag gjorde sen, skrev ner det igår här men Blogger tycks ha käkat all text, tack för den...
De efterföljande bryggningarna var +5° per gång, den fjärde var riktigt god och ren, #5 blev den sista för där dog teet.
Idag har jag istället testat med mer blad, 5g i stället för fyra men det blev inte gott. Kanske är det helt enkelt för gammalt, kanske är det inget te för mig.

Detta är som sagt lite gammalt, årets skörd finns dock till salu: här. $20 vill man ha för 100 g, tror frakten bör gå lös på fem dollar till.

No comments: