2011-08-17

Hira-chawan från Katsuragi.

jag lyssnar på...fureai från Usagi Drop OST

Fick hem en sommar-teskål i veckan, en s k hira(flat)-chawan. Ingen märkvärdig grej som så, enligt säljaren skall det vara en typ av porslin kallat Kiyomizu-yaki och således från Kyoto. Gissningsvis ca 30 år gammal.
Jag var den enda som bjöd och vann den till utgångspris, $10. Det var något med färg och form som tilltalade.

Köpte den inte egentligen för att använda den som man "ska", utan för att jag närt en längtan efter att liksom kunna göra te på enkla vis, slänga blad i en kopp och dricka. Den här skålen kändes lagom djup, lagom stor, lagom vid.















Japanese Antique Shop Katsuragi är en eBay-butik med rätt mycket fint, iallfall om jag går efter hur mycket jag lägger på bevakning därifrån. En del är förstås svindyrt, annat har ett väldigt humant utgångspris. Brukar kika in då och då och se vad de fått in.

No comments: