2011-08-01

Lost Malawi från Rare Tea Company

jag lyssnar på...Victim från Kurau OST Indigo

Ok, nu måste jag erkänna att mina geografikunskaper är bedrövliga, iallafall avseende Afrika. Eftersom det här är det första afrikanska te jag skriver om letade jag efter en lämplig tag avseende ursprungsland i tron att det var antingen Kenya eller Tanzania...pinsamt nog är Malawi ett eget land och inte en del av de ovan nämnda. *skämshatt*

På sätt och vis inte en totalt okänd region dock, som liten batting var jag väldigt akvarieintresserad och malawiciklider läste jag mycket om, även om jag helst hade sydamerikanska fiskar i den egna baljan.




Lost Malawi är ett svart, traditionellt framställt te som ger ett lite bräckligt intryck i torrt tillstånd. Svarta blad med varmt röda inslag. Även doften känns varm och helt utan vassa kanter. Både blad och dryck har den där lite vällingartade karaktären. Inga andra direkt tydliga inslag.


Utan mjölk är smaken aningen mildare än man kan tro när man bryggt, teet blir snabbt väldigt mörkt och lite grumligt, färgen mer bärnstensbrun är klarorange.
Smakar på det utan mjölk och det har en ren tesmak som dock känns annorlunda än t ex Ceylon, eller så är det för att jag vet på förhand varifrån teet kommer och låter det färga intrycken.
Väldigt lite bitterhet, en liten aning astringens och svag citruskaraktär.





Det är dock med mjölk som detta te verkligen lyser för mig, det har varit räddaren mången murken morgon när jag behövt starta dagen med något stabilt och pålitligt. Tillsammans med parhästen RAF Tea(bloggpost kommer) har det blivit en stapelvara i skåpet här hemma.
Med lite mjölk är det som om smaken förfinas, fokuseras, en svag aning av frukt tillkommer möjligen och man kan dricka det förstrött eller med stor koncentration på smakupplevelsen och i båda fallen är det bra te. Följsamt, ger en precis det man behöver för stunden utan att bli mesigt. Bra skit.




Tegården Satemwa framställer tydligen förutom detta även en hel del andra teer varav några finns hos Rare Tea, jag fann dessutom på deras egen site att man framställer pu erh av något slag. Tja, kan man odla oolong på Nya Zeeland så!

Alla är Fair Trade-märkta och odlas utan bekämpningsmedel. Bra där.

En burk om 50 g kostar £6.50(refillpåse £6.20), frakten några pund till.

No comments: