2011-08-21

Nantou Four Seasons från Floating Leaves Tea.

jag lyssnar på...Nonbiri seikatsu från Nichijou DVD BD 1 Special Edition Bonus CD


Jag tror jag har två varianter av det här teet; en påse jag köpt för ganska länge sedan och som borde innehålla 2010 års te samt en liten provpåse jag fick sist jag beställde, det är möjligt att den innehåller te från våren 2011.

Ingen av påsarna är dock märkta med årtal. =_=

inte helt hundra på varför det är tåg på påsen, but there you have it

Året te kostar $4.50 per ounce(~29g), fjolårets är rabatterat med 25% vilket blir $3.38.

Idag tänkte jag dricka den lilla provpåsen.

Four Seasons eller Si Ji Chun är såvitt jag förstår en egen varietal, en ganska ung sådan då den togs fram på 80-talet.

När jag klipper upp påsen möts jag av detta:




Torra doftar bladen strävt, 'oolong-igt' och påminner om TGY. Bollarna är ganska små. Mörkgröna men med en varmt gulgrön färg.

Sköljer lite hastigt och provar sen att brygga ca 20s. Vattnet bör ha varit ~95°C. Teet är strävt på ett sammetsskrapigt sätt och munkänslan har någon slags skärpa under det faktum att den fyller upp hela munnen, dock utan att vara tjockt eller visköst. Inte för att jag tycker det är något fel med sådan konsistens, tvärtom. Smaken är neutral men jag upplever den inte som tråkig utan snarare ren och fräsch.

På Floating Leaves nämns en smak av citrus och ja, kanske om man med det menar citronskal eller det vita i en grapefrukt. Nånting sånt blixtrar förbi i eftersmaken.

Tungkvillret begränsar sig inte bara till tungan utan hela främre delen av munnen. Det känns nästan lite bedövat emellanåt.

De följande bryggningarna håller jag korta och inser att jag kanske tog lite för mycket blad. Det rätade upp sig senare.



Beroende på skärminställningar och annat så kanske det inte framgår på bilden, men teet är rent gult utan att dra åt vare sig grönt eller orange.
Jag tycker det här är ett bra vardagste, liksom kompetent utan att göra väsen av sig eller kräva fullständig uppmärksamhet, men kanske en liten aning...tråkigt?
(reserverar mig dock för att jag kan ändra uppfattning åt ena eller andra hållet efter att ha hunnit dricka det fler gånger. Man kan ha en dålig dag. Teet kan ha en dålig dag. ^^)

Har även provat att brygga mer västerländskt och dricka till maten men jag föredrar helt klart gong fu.

No comments: