2011-08-03

Royal Air Force Tea från Rare Tea Company.

jag lyssnar på...2 dollar shoes~Rosie Thomas

Jag erkänner villigt att det första som lockade med detta te var burken det kommer i!




Rare Tea Companys burkar och grafiska profil tilltalar mig över huvud taget väldigt mycket med sina distinkta mönster. Teet i sig-en blandning av Darjeeling och afrikanskt-är inte så dumt det heller. Utmärkt morgonte, lite mindre sött än gårdagens variant men i gengäld balanserat och liksom 'komplett' i smaken.

Torrt doftar det 'morgonte' vilket väl är ett resultat av att det är just en blandning, men aningen torrt/strävt och utan den liksom artificiella sötma som man kan få från t ex Liptons Yellow Label.



Smaken är som sagt välbalanserad, har ett tydligt men inte dominerande darjeelinginslag och lite mindre omedelbart publikfriande än Lost Malawi. Därmed inte tråkigt! Jag skulle kunna dricka det varje dag utan att tröttna, i perioder har jag gjort just det.

Utan mjölk kan det vara en aning spetsigt tycker jag, men säkert ingenting som oroar den som vanemässigt dricker mjölklöst.

Båda dessa teer ser aningen grumliga och blacka ut i färgen men jag brygger dem ganska starkt vilket säkert bidrar. Jag är inte en person som föredrar mjuka milda teer att börja dagen med...med en startsträcka på omkring två timmar även den bästa av dagar är jag bättre betjänt av nånting mer...bestämt.




Gillar't.

RAF Tea går löst på £5 för en burk med 50 g(£4.50 för påfyllning i foliepåse).

No comments: