2011-10-11

Imperial Anxi Mao Xie från Chinese Tea Supplier.

jag lyssnar på...Disappointed~Electronic

Mao Xie kallas Hairy Crab på engelska vilket jag antar är en ren översättning, någon tyckte sig se att bladen liknade en krabba och på den vägen är det? Rätta mig gärna om jag har fel...*

Det är lite förvirrande i butiken, men detta skall vara skördat hösten 2010. De 100g jag köpte kommer mycket praktiskt förpackade i fem vakuumpåsar, snajdigt för hållbarheten ju. Länk till teet här.

Vissa källor uppger även att Mao Xie är en egen varietal, andra att teet görs av samma som Tie Guan Yin. Man blir ju lite brydd.

Ska vi öppna en av påsarna då?





Med näsan i påsen känner jag en oolongdoft men inte så sträv, olik till karaktären från TGY.


oregelbundet rullade blad-inga bollar direkt

Provar med 90° vatten i en liten gaiwan med 5g blad. Glömde skölja-kanske var onödigt iofs-och första omgången fick dra i 30 s. Noterar att bladen är snabba på att expandera när jag lyfter locket för att hälla i en andra omgång vatten. 10 s blir nästa bryggning. Det doftar liksom...matigt. Inte grönt utan man blir sugen på rejäla grytor eller nåt.

Smakar, och det är milt och nästan helt utan strävhet. Inte för att strävheten i det här fallet är något negativt, tvärtom. Karaktären är bara annorlunda.
Någon sorts antydan till sötma fladdrar förbi i eftersmaken. Andra bryggningen har en aningens tjockare munkänsla.
Tycker ändå det ter sig lite tamt så sedan dubblar jag dragtiden och belönas med rikligt med tungkviller.


bryggning 5? 6?


Fortsätter att brygga och lägga på 5-10 s per omgång. Tycker teet är trivsamt och eftersmaken blir bättre för varje bryggning, men det är kanske inte überfantastiskt. Men det gör inget. :)
Utan att ha te från andra källor att jämföra med-detta är det första Mao Xie jag testar-vill jag ändå kalla det prisvärt. Mina påsar gick på knappa $10 och det är inget överpris tycker jag.

Runt bryggning sju börjar det tappa, de sista omgångarna fick dra en resp två minuter och en viss trötthet i smak och doft infinner sig, så jag lämnar det där, efter nio omgångar. Helt ok.


*=Yunnan Sourcing säger såhär på sin sajt: "Mao Xie means literally "Hair of the Crab" and refers to the hairs on the tea leaves that break off when brewed and float on the top of your cup."
Fler förslag emottages!

No comments: