2011-10-01

Kallbryggt Uji Gokujo sencha.

jag lyssnar på...You can't judge a book by its cover från Sukima Zakura to uso no machi OST~Sakurano~


När jag nu ändå står här med ett inte allför upphetsande sencha så kan jag ju lika gärna ploja loss lite med det, non?

Ergo, kallbryggning. Metoden jag fått att funka är att mäta upp teet, slänga på en isbit eller två och sedan hälla på en för temängden avpassad mängd riktigt kallt vatten. Sen låter man det dra sisådär sju minuter. Reservation för personlig smak, men det är en utgångspunkt att hålla sig i. :)

Tror jag ska avverka en och annan liten bit yōkan jag haft liggandes ett tag till detta. Ibland är det gott tycker jag, ibland bara toksött och alldeles för slibbigt.



Trevlig första oktober!



(Och teet? Tja, det blev ungefär detsamma som bryggt på vanligt sätt, fast aningen lättare att stå ut med. Dock samma dävna anstrykning som tidigare.)

No comments: