2011-10-02

Livingstonia GFOP från Harney & Sons.

jag lyssnar på...Koi Kaze från OST:t till serien med samma namn.

Dags att testa ännu ett svart te från Afrika till morgonmackan. Idag från Tanzania, det har begåvats med det aningen fantasifulla namnet Livingstonia av butiken. Var det odlats, vad tegården kan ha hetat är m a o ett mysterium.
Det finns en stad som heter Livingstonia, men den ligger i Malawi. Visst vidare googlande ger vid handen att det finns en plantage som har rätt namn, men det är ju inget som HT uppger. Luddig info if I may say so.

Hursomhelst, jag river upp den lilla påsen($2 gick den lös på som de allra flesta av Harneys prover) och möts av en aningen fruktig doft som drar åt druvor/druvkärnor. Bladen är rätt ordinära till utseendet, små och mörkt bruna. Skymtade dock en pytteliten tipp medan jag försökte få till en vettig bild. :)




Huvuddelen av afrikanskt te är CTC så detta är lite roligare då det är ortodoxt framställt(även om ordet alltid får mig att tänka på killar i fotsid prästdräkt och kräkla...). Läste nyligen att det land som exporterade mest te under 2010 var Kenya, sedan följer de länder man vanligen tänker på, och sedan på plats 10 kommer Tanzania. Gissar att både Kenyas och Tanzanias produktion är stordrift vars skördar sedan dyker upp i Liptonpåsar* över hela världen. Kika gärna på hela posten; här.

Smakar på teet utan mjölk och wow, kärvt! Inte fullständigt tok-strävt så hela ansiktet kryllas ihop men det dominerar intrycken så till den grad att jag får svårt att uppfatta annat. I små små doser som de jag sörplar i mig i testsyfte blir det till en inte helt ointressant eftersmak, men jag är osäker på om jag skulle palla för en hel kopp. Jag häller i lite mjölk men håller tillbaks lite.








Tråkigt nog tyckte jag inte smaken blev bättre med mjölk, det sträva är fortfarande ganska ogenomträngligt och jag hittar inga andra smaker utöver den mest basala svart te-smak man kan tänka sig. Så dumt.

Nej, det blir inget ytterligare inköp av detta te utan jag letar vidare.








*=ett ämne jag återkommer till senare idag då jag begåvats med en påse smaksatt grönt från sagda företag...

No comments: