2011-10-30

London. Te!

i min iTunes...Inori tsuzukeru från Kure-nai OST

Det bidde en sväng till London förra helgen och det stora dragplåstret för mig var tebutiken Postcard Teas, även om jag sedan raskt gick in i varenda liten affär som såg ut att sälja te utöver den. Främst Harrods och Fortnum & Mason.

Postcard Teas hittade jag på nätet för länge sedan och när det gick upp för mig att de även hade en fysisk butik som gick lätt att ta sig till från mitt hotell så blev det givet med ett besök.
Det var lördag när jag och mitt sällskap steg in så det satt en liten grupp och hade teprovning. Hade vi kollat websidan så hade vi sett det-men eftersom det stod att butiken var öppen så slutade jag snart att känna mig som jag klivit in i någons vardagsrum och började botanisera. Ett av teerna jag var intresserad av var deras koucha, det greppade jag en liten burk av, och frågade sedan den trevliga kvinnan om deras koreanska teer, det verkade först som de inte hade något kvar men hon lyckades rassla fram en bag nok cha(koreanskt grönt) och erbjöd oss att smaka. Vilket ingen av oss tackade nej till.

Verkligen värt det! Det doftade rostade nötter och havrekakor och var otroligt gott, olikt både japanskt och kinesiskt grönt såsom jag känt till det. En mycket trevlig bekantskap jag bad att få 50 g av. Inte heller tog Lu som kvinnan hette-jag bad om hennes namn för jag tyckte hon var otroligt vänlig, hälpsam och delade med sig av så mycket kunskap-något extra för det bryggda teet.
Postcard teas websida finner du här, befinner du dig i London så rekommenderar jag absolut ett besök!

Förutom att jag köpte marmelader och kakor på de stora varuhusen blev det en liten burk av årets julte från Fortnum & Mason's, i första hand för burkens skull och senare ett halvhekto Luponde Organic GFOP på flygplatsen medan jag gick och lallade i väntan på att någon skulle orka tala om vilken gate mitt plan skulle gå ifrån(det tog en evighet. Börjar förstå hur tax free-butiker drar in flis :P )
Har blivit pådyvlad te från Luponde på Himalaya tidigare och det var halv-ok men av utseende och doft att döma tycktes den här versionen vara av högre kvalitet. Klart jag vill testa!

Tristessen på flygplatsen resulterade även i en burk Flowery Earl Grey från Harrods.

Trots att jag sprang in på varenda Whittard's jag hittade blev det inga köp fast jag fingrade på ett och annat oolong.
Tea Palace i Covent Garden bjöd på minst fyra sorters te att smaka på, det stod i kannor på värmare och det Golden Snail(av utseendet att döma svart bi luo chun-rullat knoppte från Yunnan) jag provade var väldigt mumsigt och honungssött med en anstrykning av kryddor. Jag behärskade mig dock och köpte bara en minsta storlekens burk med Earl Grey Excelsior. De har nio olika EG att välja mellan så det var svårt :S
Kassörskan stoppade även ner en burk av någon sorts örtte. Mycket vänligt.

Ett annat av de stora dragplåstren för mig var Ladurée och utöver macarons bad jag även om en burk av deras egen teblandning, men jag kanske skulle ha läst på före för det visade sig vara smaksatt te med bl a apelsin, bergamott och kanel. Oh well. Burken är att dö för åtminstone. :)

Två av tre frukostar intog vi på någon av Le Pain Quotidiens ställen, visserligen verkar det vara en kedja men det finns både hembakt bröd, yoghurt, ägg, fruktsallad, gröt, croissanter och annat sött bröd och en hel massa annat jox att få till frukost. Inget märkvärdigt te men man får en kanna och en liten skål att dricka det ur. Känns som hotellfrukost och miljön är lite lagom rustik och man slipper den värsta list-r'n'b:n som ofta annars strömmar ur högtalarna oavsett typ av matställe/butik. Har börjat få mycket låg tolerans för skitmusik.

Sist och slutligen vill jag berätta om afternoon tea på Harrods, vi valde ett etablissemang på andra våningen av detta ovettigt stora varuhus(NK släng er i väggen) rätt och slätt kallat The Tea Room vars teutbud var riktigt intressant och den övriga menyn inte heller var fy skam-dock var där aningen bullrigt...jag vill hellre ha lugn och ro. Men mitt Darjeeling var gott även om jag kände viss hets att dricka upp det då tebladen bara lagts lösa i kannan och teet följaktligen blev rätt bittert i slutänden. Mitt sällskap drack något kryddigt, åt chai-hållet. Det doftade mycket lovande och när vi kikade i kannan såg vi stjärnanis och smaken uppgavs vara väldigt bra!

Nästa gång testar vi The Terrace på fjärde våningen, där skall vara lugnare och tystare.

2 comments:

Anne said...

Laduree teet låter ju gott! Hur var ört teet från Tea Palace??

sparris said...

Har inte öppnat burken ännu...

Ska prova ladurées te till något liknande de bakverk de säljer för jag gissar att smaken är tänkt att passa med macarons och andra såna saker.