2011-10-20

Matcha-iri Genmaicha från Yuuki-Cha.

jag lyssnar på...Yami no kanata he~Mizutani Runa från Rewrite OST

Jag är ett stort fan av genmaicha till nästan alla sorters mat-tomatbaserade pastasåser är ett undantag-så det dricks mycket sånt här hemma. Få saker är så värmande som varmt te till varm mat.
Senaste beställningen från Yuuki-Cha inbegrep bland annat en påse av det som är föremålet för dagens övningar: matchablandat genmaicha.

Torrt luktar teet som sina beståndsdelar; genmaicha plus en svag anstrykning av matcha. Färdigbryggt tar riset över, den välkända, rostade doften som alltid, alltid får mig att vilja ha sushi.

Där vanligt genmaicha är rätt tunt och lite gulgrönt till färgen är detta te vackert klargrönt och grumligt av tepulver. Smaken är intensifierad, jag tror inte det är matcha av superkvalitet men tycker det går fint i en blandning som denna, det blir en intressant variation på temat. Eftersmaken är rikare och längre, vagt söt.

en kopp Kiviga Kruse, någon?

Jag bryggde det som jag gjort i vanliga fall med Yuuki-Chas standard-genmaicha: en rågad matsked blad till så mycket 80-gradigt vatten som lagom ryms i en av mina animekoppar. For the record så mätte jag hur mycket det kunde tänkas vara och det är ganska precis två deciliter.
Första bryggningen ca 50 sek, andra 15, tredje 30.

Det upplägget får man nog justera lite, sista vändan kändes urlakad och samtidigt lite vass och man kan gott vara utan den. Har provat med en kortare förstabryggning och samtidigt förlängt den andra till ca dubbla tiden, och det blev mycket bättre.

Eller så satsar man allt på ett kort och brygger en enda gång i uppemot en och en halv minut.

Det är ju svårt för mig att avgöra kvaliteten, det är det första te av den här typen jag dricker men jag tyckte absolut om det och kände inga bismaker eller mindre angenäma inslag.

En påse(200g) kostar $15, för $35 får man en påse vardera av butikens alla genmaciha-varianter; vanligt, detta och en gjord på karigane.

Dumt nog såg jag just att alla sorter utom just den sistnämnda är slut hos butiken.
Men de kommer väl in igen! (Uppdatering: 3-packen och det matchablandade slut, de andra finns inne och bör då, eftersom butiken twittrat om att man håller på att byta från 2010 till 2011 års te, vara den nya årgången.)

No comments: