2012-01-13

2010 Feng Qing 'Grade 1 Mao Jian' från Yunnan Sourcing.

jag lyssnar på...巫女(Miko) från Star Driver OST 1(och den som tycker det blivit mycket SD på sista tiden har alldeles rätt)


Okej, nu blir det lite pinsamt igen. För att skriva den här posten fick jag gräva djupt i min purchase history på eBay för att ens hitta rätt namn på teet, för på förpackningen står inte mycket med skrift jag kan läsa. Köpte påsen den 28 oktober 2010. Öppnar den alltså nu.



Priset var $8.90 för 200 g så det var en billig penning för vad jag antar är ett trevligt vardagste. Har inte hittills fått nåt jag tyckt varit skräp från YS, så jag antar att så inte heller nu är fallet.
Det är alltså något slags enklare svart te av Yunnantyp, men det doftar inte dumt när jag river upp påsen för att hälla över i en mer användarvänlig burk, och viss andel knopp skymtas. Skulle säga att det doftar lite frukt-plommon/druvkärna, och lite rökigt. Kanske även kola..?


Väldigt fin förpackning i mitt tycke. =)

I och med att det köptes för så länge sedan finns inget kvar hos Yunnan Sourcing(detta tycks vara det närmaste man kommer), men den som så önskar kan få ett prov av mig. Lämna en kommentar.

Testar en bryggning med 95-gradigt vatten och sisådär 1.5x den mängd blad jag vanligtvis skulle tagit till min lilla glaskanna, så det blir någon slags halv-gong fu-proportioner. En minut får det dra. Doften på det nyss bryggda teet är omisskännligt Yunnan-aktig. 




Det kunde gott och väl fått dra lite till, men smaken är mjuk, vänligt söt och har en fräschör som tilltalar. Med några ingefärskakor från F&M lyste det upp årets gråtristaste dag avsevärt.
Två bryggningar till blev det på den omgången blad, en på en minut och den sista på två.

Den gången dracks det alltså utan mjölk, bryggt som jag oftast gör på morgonen(rejält med blad och liberal inställning till bryggtid-hellre för länge än för kort) och med mjölk i är fruktigheten tydligare, vad för sorts frukt det lutar åt är svårare att beskriva. Torkad variant, någonting associerar till den sorts fruktsmak som kan komma ur choklad, dock ej röda bär-variant, det är nästan ingen syra i detta.

Jo, någon form av kakao-association är nog det närmaste jag kommer.

Ett trevligt te men som första kopp på morgonen föredrar jag sorter mer åt Ceylon- eller Assam-hållet, inte bara för smakstyrkans skull, de fungerar även bra med det som äts till utan att försöka sno showen.

Reserverar detta för tillfällen då det kan drickas ensamt, jag tror jag får ut mest av det på det viset.

No comments: