2012-01-17

Green Jade från Butiki Teas.

just nu spelas...Here we go~Rashaan Ahmad & Kero One från Mellow Beats, Rhymes & Visions




Det här är den tredje av de fyra provpåsar som kom med paketet från Butiki Teas.
Teet verkar inte finnas i webshopen så jag vet tyvärr inte så mycket mer än att det är ett grönt te. Mina ytterst begränsade kunskaper i kinesiska fick mig att gissa på att ett alternativt namn skulle kunna vara Cui Yu-men de sökresultat man får då pekar på oolong.
Kanske någon har mer information? Upplys mig gärna!


det syns knappt på bilderna men små fina silkesartade hår svävar runt i kannan




Nåväl, jag värmde vatten till de angivna 80°C och lade bladen i en liten kanna.
Tänkte att jag håller tiden i huvudet och tar lite bilder under tiden men blev så koncentrerad på det att jag inte kan svära på att det verkligen blev fyra minuter.

Torra doftar bladen nästan ingenting, varma och blöta ger de ifrån sig en mycket grönsaksaktig doft, jag hinner även få en association, tänka "jul" och blir sedan tvungen att dra många djupa andetag med näsan i kannan för att försöka sätta namn på det. Kryddpeppar?

I sådant fall en av de mer otippade saker jag känt i tesammanhang.




kannan på bilderna är en sån här från Dragon Tea House, modellen rymmer 200 ml och jag kan inte nog rekommendera dem, är inne på min andra och de är banne mig bra till nästan vad som helst


Smaken är mer rent tebetonad(eller så är det den här fördömda förkylningen som sabbar mitt smaksinne så jag inte känner några finare nyanser. Dang.) men riktigt trevlig, med en framträdande eftersmak utan påträngande beska, bara gott. Kommer inte ifrån det där med renheten i smaken, den får mig att tänka på klara vatten, små skogsbäckar osv.







Lustigt nog kommer grönsaksdoften igen om jag luktar i kannan, ur koppen kommer inget sånt. Vad jag förstår kan olika former på vinglas göra olika saker med ett vins doft, kanske är det detsamma här? Koppen är vidare, öppnare medan kannans övre kurva liksom stänger in en aning?
Eller så svävar jag ut i rymden nu, på en gammal cykel.


Det blev lite bildspam idag men man får ta det ljus man får så här års!

No comments: