2012-01-31

Om lagom dricktemperatur.

morgonens soundtrack-Chiyo teki fantasy från Azumanga Daioh OST-Omatome Ban-CD2


Är inte helt säker på om det var läsandet av uppgiften att strupcancer är vanligare i norra Iran-där man dricker mycket och väldigt varmt te-som fick mig att fundera på det här med hur varmt man vill ha sitt te. Jämför jag med mina vänner är det svalare än de flestas preferenser(de skulle nog säga fesljummet*), jag väntar länge och blåser på ytan för att någon gång få börja dricka. Sörpla och ta småklunkar är inget för mig, jag vill kunna dricka teet som jag dricker annan, kall dryck, fritt och utan att vara rädd för att bränna mig. För varmt te(och mat!) är bara frustrerande. Det gör ju ont!

Nåväl. Efter den där studien i Iran-som på intet vis är ny, den kom 2009-rekommenderades det att man väntade tills temperaturen fallit till åtminstone 65°C innan man började dricka.

65° för mig är lika med brännskador, jag skulle inte ens kunna sippa på det.

Hur gör folk?



Nedan resultatet av en högst vetenskaplig undersökning i det egna hemmet:





Nu var jag kanske inte helt snabb där men jag kom fram till att 45°C är idealtemperaturen för mig. Är det alltför varmt känner man ju inte ens smak tycker jag, vad är det då för poäng med att dricka te?

Synpunkter på det?





*=delar av sagda vänkrets plockar dessutom glatt upp insatsfilter av lera ur kannor med fingrarna när teet har bryggt klart-

2 comments:

Anonymous said...

Jag tog tempen och jag brukar dricka först efter att temperaturen sjunkit under 60C, vid 55C så är det en mer behaglig drick temperatur, och när det går under 40C så är det lite "kallt" för min smak.

sparris said...

Skönt att inte vara ensam om att gilla lite mer sansade temperaturer! :)