2012-02-17

Banko kyusu från Etsy.

jag lyssnar på...Seinaru Mono, Kegare Shimono från Skull Man OST 1

Oj oj, här är en liten kanna jag sneglade på läääänge innan ångesten för att någon annan skulle hinna före och den ovanligt låga dollarkursen vann. Hade den säkert i ett år på min lista med sparade favoriter på sajten men kände att den kanske var en aning dyr.

Till slut tog jag dock tag i problemet, mailade säljaren och frågade två saker: hur stor är den och vad är det för typ av filter?
Fick ett ytterst trevligt mail tillbaka som infriade båda förhoppningarna jag hade-dels att den var lagom stor(250cc) och att filtret var ett s k sasame d v s en boll med hål i av samma lera som resten av kannan.

Nu när jag har den i min hand kan jag konstatera att den är handgjord, visserligen aningen rufsig i kanten men ack så trevlig. Handtag och pip sitter inte ens i 45° vinkel mot varann så några stå på händerna-trix kommer den aldrig att kunna göra, men vad gör det när någon karvat in så fina tallkvistar som dekoration?

Plus, den borde ju, med tanke på att leran har den där råa lever-färgen och en lite nästan metallisk lyster, vara en banko-kanna. Inte fy skam. :)


Bildspam!









Och för den som undrar så har jag kikat runt lite men har inte hittat några entydiga svar vad gäller om leran gör något speciellt med smaken på teet. Reserverar mig ändå, osäker på om jag skulle upptäcka någon skillnad...

No comments: