2012-02-09

Mim Estate 2nd flush TGFOP1 från High Teas.

och här bjuds det på...Sketchbook wo Motta Mama -Instrumental- som var ED-låt för just Sketchbook~full colour's(sic)~

Kanske dags att dra fram ett riktigt Darjeeling idag, efter alla nepalesiska och afrikanska teer av darjeelingtyp? Visserligen av enklare sort, men när jag öppnar påsen och häller upp teet i en burk känns en trevligt sträv doft, välbekant om än inte fullständigt renodlad.

Tegården Mim var obekant för mig, men kort kan sägas att...jag inte hittade någon relevant info alls utöver att stället ligger 6800 fot över havet. Kul för dem.

Bah, då får vi titta på lite blad istället:




Det är väl precis såhär jag förväntar mig att ett second flush ska se ut, lite brutet, ett och annat grönt blad.
Mäter upp en lagom mängd blad för en frukostkopp men håller mig på den försiktiga sidan vad gäller bryggtid, för att slippa ev fränhet. Ibland går det fort att beska ner ett Darjeeling till odrickbarhet, better safe than sorry.





Och det är väl också såhär jag förväntar mig att teet skall te sig-no pun intended. Mer gyllene än brunrött, ljusare än annat te, kanske aningens grumligt. Smaken är typisk darjeeling-sk men utan att man dragit alla reglage till 11 som i ett FF. Trevlig strävhet och aromatisk doft, går absolut att leva med till vardags och var jag ute efter ett baste av den här typen att ha som stapelvara i skåpet så varför inte?

Så, måste säga att jag tilltalas av det här teet, tar man det för vad det är så är det fullständigt habilt och klarar uppgiften(ackompanjera frukostmackor) prickfritt, med lite mysig arom på det.





Köpte detta som rubriken antyder från High Teas, en butik med fokus på svarta teer som kanske kan förväntas av en brittisk shop.

Ett hekto kostar £5.95, i skrivande stund 66 kr. Att kikas på här.




No comments: