2012-02-27

Nok Cha Sacheon Jungjak Organic från House of Tea.

låten för dagen är...Centifolia med Ceui, slutlåt från Aoi Hana.

Det anskaffades inte bara balhyocha när jag gav mig ut på jakt efter koreanska teer i januari, det finns faktiskt fler gröna än gula teer att få från de flesta webbutiker som för dem. Idag dricker jag ett jungjak från House of Tea.

Jungjak anger att det är den tredje plockningen för säsongen och det betyder te plockat efter den 5 eller 6 maj. Det kan tyckas sent men Sydkorea har faktiskt ett ganska kallt klimat jämfört med andra länder på liknande breddgrader. Våren kommer förhållandevis sent.

Jag sniffar på de kraftiga, tvinnade bladen och det känns torrt, strävt och lite oolongaktigt.





 För stunden har jag värmt min sommarskål och sedan hällt upp ca 2dl vatten som håller 70° och sedan bara släppt ner en knapp matsked* blad. Snart stiger den välbekanta doften av knäcke och rostade gryn upp med ångan.

När alla blad ser ut att ha absorberat vattnet börjar jag dricka. Det smakar som jag kommit att känna igen, lite rostat, lite strävt och jämfört med andra nokcha jag provat skulle jag vilja säga att förutom en fisk-ton(möjligen förstärkt av att jag de första gångerna bryggde på 80° istället för de 70° butiken anger-vad vet jag. Ibland läser jag inte instruktioner....)som kan liknas vid tomatfisk på burk med benen kvar  tycker jag att det är lite...tunt.

Absolut inte sött som butiken beskriver det, vilket inte nödvändigtvis är någon nackdel i min värld, men jag vill ändå ta upp det. Munkänslan är också lite lankig, det bjuds på ett litet tungkviller och en sakta smygande eftersmak men överlag-tunt.

Nästa gång tar jag nog aningens mindre andel blad om jag dricker det såhär, det blev lite svårkontrollerat mot slutet. Brygg i kanna istället så du kan avbryta när du tycker det passar. I min lilla vita kanna från Kiki håller sig fiskigheten mer på mattan också, och jag har flera kvällar i rad bryggt det så medan jag sett på Iryu, 3 omgångar får man utan problem ut på det sättet. Som vardagste funkar det utmärkt tycker jag.

Reserverar mig lite då priset kanske inte håller vardagsnivå för alla.




Bladen såg ut som om de skulle kunna bli smaskiga med lite soja och furikake på efteråt så jag tuggade lite försiktigt på några stycken men de var för sega och papp-lika för att jag skulle vilja äta dem. Hoppas på mitt Ujeon från samma köpställe för det. Teblad med soja är riktigt gott.

Länk till teet här.



*=matsked som i måttenheten idag, 15ml.

No comments: