2012-03-06

2010 Douji Peace World shu pu erh från China Cha Dao.

lyssnar lite sakta på...Your Resonance ~Under Faraway Sky~ (Summer Lights Mix) - Lia


Ett 25g-prov på detta te jag köpte när jag gick loss bland ebaybutiken China Cha Daos Douji-teer. Det fanns mängder med provpåsar för bara några dollar hit eller dit så jag skaffade mig en bunt.

Tefabriken Douji tycks vara en mindre producent med visst kvalitetstänk, enligt uppgifter i ebaybutiken är det inget plantagematerial i deras kakor, bara vilt/högväxande te. Jag kan varken bekräfta eller dementera något sådant.

I nypan idag har jag dock en bit shu jag tänkte smaka på.  Såhär ser den ut innan jag börjar bryta bland bladen:


pressat shu är kanske inte de mest fotogeniska man kan tänka sig, tycker inte detta ser värre eller bättre ut än nåt annat...


 För konsekvensens skull blir det standardförfarande den här gången, 7g blad i min lilla kanna från Yunnan Sourcing, skölja 20s och sen köra.


30s och det är svart som döden, man blir nästan rädd...



Denna första bryggning är mjuk men det kvillrar loss bra på tungan och det torkar inte ut. Hinner tänka att det var lite sött men det försvann lika snabbt igen. Inte alls oävet...

 Doften(torrt doftar det f ö mycket litet) innehöll något svårfångat, aromatiskt som tilltalade mig men utan att jag lyckades komma upp med något namn att sätta på det.

Nästa bryggning hölls mycket kort men blev nästan ännu svartare än den första. Fortfarande vid bryggning 8 fick jag hålla mig till ilsnabba i/urhällningar. kan förnimma en god doft av aromatiskt trä emellanåt, men kanske skulle tagit lite mindre blad för smaken blir en aning överväldigande.

Teet värmer iallafall, och senare får jag ett mysigt blodsockerfall att försöka få på fötter också.

Runt bryggning tio eller elva börjar teet mattas av en aning, bryggningarna tar minuter istället för sekunder.

Efter 14 omgångar ger jag upp för dagen, det går säkert att få ut mer om man börjar låta det dra över natten men jag varken har lust eller tycker rumstempererat te är speciellt kul. Det räckte ändå imponerande länge.


Som vanligt med det som postas om på den här bloggen så finns inte just detta te kvar i butiken, den språkligt bevandrade kanske kan finna kakor på Taobao eller annorstädes på nätet. Än en gång, ber om ursäkt för detta.
Den snarlika Phoenix Tour-teet finns dock i både 2010 och 2011 års version, för $12-13 för en kaka.

(Tänk om jag skulle ta och posta upp det också medan det är någon mening, eh? Tanken svindlar.)

No comments: