2012-03-22

En Zeze-chawan från Katsuragi Japan.

i öronen...Sound of Soul från NOMAKs album Combine


Att beskriva den här lilla skålen krävde lite utredning. Inte för att jag vet om det behövs, det kanske inte är intressant för nån annan än mig?

Den beskrevs i auktionen som "Japanese ZEZE pottery tea bowl with ANNAN style by famous Kageroen".
Ingen av de termerna var bekant för mig innan men jag tror det hänger ihop som så att Zeze är en typ av keramik från prefekturen Shiga, Annan(eller, An-Nan) är stilen på dekorationen som uppges vara just detta blå och ursprungligen komma från Vietnam.

Kageroen är namnet på bruket där skålen tillverkats.

Hittade f ö en listig liten kartpryl medan jag letade uppgifter, man kan se t ex tedistrikt utmärkta på en karta över Japan. Här!

I övrigt-vad kan sägas om den lilla skålen förutom att jag föll för den enkla vardagliga stilen och att den är liksom grå...glasyren täcker inte leran utan den skiner igenom. Eftersom jag kan så försvinnande lite om keramik vågar jag mig inte på någon kommentar där utöver att det känns rustikt. Sånt gillas.

Liksom andra skålar jag köpt var den absolut inte dyr, $10 ville man ha i utropspris och det borde ju reflektera värdet på något vis. Frakten gick lös på $20.

Säljaren uppgav att den bör vara cirka 30 år gammal.















Gillar särskilt när det är streck under kanten på insidan av teskålar/koppar. Om det är fint väder i helgen skall jag nog inviga den med lite balhyocha. Eller kanske något grönt.






Den filmintresserade kanske känner igen pianoslingan hela låten bygger på från det här spåret från Kikujiros Sommar. Joe Hisaishi ftw.

No comments: