2012-03-17

Två balhyocha från In the Mood for Tea.

och här spelas...Run through sky från Sky Girls OST

Balhyocha, det gula teet från Korea, är riktigt kul och till min stora glädje har jag prov på två grader från In the Mood for Tea idag.

Samma odlare, samma tillverkningsförfarande, olika sortering på blad. Tjugofem gram kostar 158 resp 111 kronor i webshopen.

Jag har testbryggt dem ett och ett för att försöka få en tydlig uppfattning om skillnaderna.

Båda sorterna har förfarits med som jag kommit att uppskatta med balhyocha; blad i skål-stylee.

Började med 158-kronorsvarianten en eftermiddag, plockade fram min chawan i blåvitt porslin(den skålen håller snabbt på att bli favorit här hemma), värmde vatten till 95° och hällde över mina 2g nogsamt uppvägda blad.




Redan när jag rev upp påsen var doften överväldigande: choklad och hasselnöt i lika delar. Nötkräm!

Inväntar lagom dricktemperatur, luktar på ångorna och försöker varva ner efter en lång arbetsvecka. Lite skönt att bara sitta och se bladen sakta veckla ut sig. Här nedan en bild på hur det såg ut efter cirka fem minuter.





Smaken är mjuk, ren och doften som ett chokladmoln. Hur kan ett te dofta så, det är förunderligt. Både smak och eftersmak dröjer sig kvar länge i munnen. När bladen legat i en längre stund framträder något som kanske snarare påminner om mörk choklad än mjölkdito.
Kan känna något som värmer, får nästan svettningar längs ryggraden. Oklart om det beror på att teet är varmt eller andra mer esoteriska orsaker.

När det är ca 30% kvar i koppen fyller jag på med ca en halv kopp vatten till. Allt som allt ligger bladen i vatten i en knapp timme och när jag dricker de sista dropparna finns fortfarande inte ett spår av bitterhet. Det är inte lika sött som Kim Shin Hos variant, men det förväntade jag mig nästan. 

*

Senare är det dags för samma procedur med det lite billigare teet.

Här är bladen större och mörkare, ger ett mer robust intryck och doften är lite mjukare, enklare, mer tydlig choklad, varmare.  Det syns bättre hur bladen är tvinnade.




Samma bryggparametrar som tidigare vad gäller bladmängd och temp. Den här gången är doften ur koppen inte riktigt lika stark.

Däremot känns det här teet mera aktivt i munnen, det är en riktigt trevlig känsla på tungan och smaken är jämnare på något vis, något lite mindre spretig eller hur jag ska uttrycka det.





Kan även tycka att eftersmaken sitter i än lite längre.

Personligen föredrar jag-om jag nu verkligen måste välja-det billigare teet. Någon annan kanske fastnar för det andra-det är verkligen inget fel på något av dem. En fråga om tycke, smak och tillfälle.

Kika gärna på teerna i ItMfTs webshop, där finns mycket läsvärt. Här och här.

No comments: