2012-03-25

Yue Guang Bai från Yunnan Sourcing.

ett riktigt sommarsoundtrack idag: About Us från Sillys album Intentional Scheme


Först vill jag verkligen tacka Tekoppen på Texter om te för påminnelsen om det här teet, igår lagade jag middag åt en kompis och frågade vad hon ville dricka till maten(i hopp om att hon skulle svara "te" förstås...).
Nånting grönt bad hon om, nu hade jag ju inget sådant som passade att brygga en större kanna av passande till mat-stå och fippla med gyokuro eller dylikt kändes för bökigt och skulle förmodligen inte gjort teet rättvisa, så jag greppade min påse med föremålet för dagens övningar och hoppades att det skulle gå hem trots att det inte är grönt te.

Jag utgick ifrån att detta var i princip vitt te så jag värmde min kinesiska sexdeciliterskanna, pytsade i en näve blad jag antog skulle vara tillräcklig, samt hällde på vatten, 80 grader fick det bli.
Tog ur filterinsatsen efter en liten stund, provsmakade, lät det dra en minut till och ställde sedan fram kannan.
Vi tyckte nog båda att det var succé! Ytterst smakrikt, aromatiskt, lätt fruktigt och förtjusande i största allmänhet, förmodligen omöjligt att brygga sönder och skulle säkert ha givit en eller kanske t o m två kannor till utöver de två jag gjorde i ordning den kvällen.




Bladen är otroligt vackra tycker jag, sådana här mångfärgade spretiga, silvriga teer är väldigt tilltalande för ögat. Det var nog tur att jag fått mig tillskickat en ovanligt stor och vid washi-burk av en vän i England för de 50g jag köpt tar plats så det förslår, nästan hela burken full. Vissa svårigheter att få ner dem i kannan inför bryggningen också.

Doften påminner om bi luo chun för mig, med den där lilla antydan till ketchup. God ketchup kanske skall tilläggas.

Det här var ännu ett te jag trodde skulle kunna fungera i en skål så jag har även bryggt det med lösa blad i vattnet, samma temp. Invigde min Zeze-skål dagen till ära.





Nu kan man ju tycka att det mest ser ut som soppa med torkade trattkantareller, smaken var det dock inget fel på.

När jag skulle hälla upp teet i burk passade jag på att titta lite noggrannare på bladen och slogs av storleken på knopparna. Eftersom jag nyss läst om produktion av vitt te i Heiss&Heiss The history of tea undrade jag om de kanske var av samma typ av buskar som man gör Fujians vita te av; Big Sprout/Da Hao.
Infon hos YS bekräftar möjligen detta.

Det bästa av allt? YS vill ha ytterst facila $4 för femtio gram så detta är rena kapet. Läs gärna Tekoppens egen recension av det här teet, för ytterligare ett perspektiv.

No comments: