2012-04-16

Bai Mu Dan Wang från In The Mood For Tea.

och idag spelas...Shiawase no tameiki~Makino Yui från albumet Tenkyuu no Ongaku


Bai Mu Dan/Pai Mu Tan eller White Peony är en typ av vitt te, jag tror det anses vara näst finast efter Silver Needles men av min lilla erfarenhet av båda teerna kan jag inte säga att jag upplevt någon kvalitetsskillnad eller annat som förklarar varför det ena sätts före det andra.

Det enda jag kan komma på är att silvernålarna görs av enbart knopp, till detta används även utvecklade blad.




Vackra blad, förvånansvärt mycket grönt och det ger ett fräscht intryck.

Doften är som man förväntar sig av vitt te, en svårbeskrivbar karaktär men jag påminns alltid om gulmåra.



Provdrack detta för några dagar sedan, då liksom nu värmde jag vattnet till 80°C vilket faktiskt stod på butikens påse. Ibland funkar dessa råd, ibland inte. Minns inte hur länge jag lät det dra då men jag började med en och en halv minut idag, till ett par generösa nypor te i min glaskanna.

Det var möjligen-beroende på preferens-aningen kort tid, men smaken fanns där, plus ett drag av Darjeeling-skärpa och arom. Otippat.

Visst tungkviller kunde kännas, vill också minnas att teet kändes mycket aktivt i munnen första gången jag drack det. 



detta var så nära teets färg jag kunde komma, efter 90s i 80-gradigt vatten






Balja #2 gav jag...ett par minuter. Ingen exakt tid. Brukar titta på färgen istället.

Det är ju lite märkligt att jag inte dricker mer vitt te, jag tilltalas av aromen och enkelheten både i smak och förfarande. Utmärkt te när man inte vill ha in your face-sheng eller ens kraftigare te av vilken sort som helst, utan att det blir mesigt.







Minns inte längre var jag läste det men jag har sett det rekommenderas att dricka vita teer ljumna, då smakar de mest. Jag bränner mig så lätt ändå så det kan jag skriva under på.

Egentligen är ju vitt te idealiskt i en mängd situationer; det är extremt svårt att brygga sönder utan det blir liksom bara mer smak ju längre det får dra. Är man bara lite påpasslig och sköter sina kort rätt d v s är lite noggrann med bryggtider så har man te för en hel eftermiddag med minimal ansträngning.

En dag som denna, en trött måndag efter en tung arbetsvecka som kulminerade med två 12,5-timmarspass passade det perfekt.


Vill man köpa en egen påse vill ItMfT ha 125 kr/hg men man kan även köpa mindre kvantiteter.

Kika här.





Stort tack till Tekoppen på Texter om Te för detta te, han tillhandahöll ett mycket generöst prov!

No comments: