2012-04-02

Malawi Dark Fired Thyolo från Nothing But Tea.

dagens låt: Chronus awakening från soundtracket till japanska snutserien Zettai Reido(Absolute Zero)


Idag har jag ett svart te från Malawi i koppen. Köpt i provpåse med en binge andra i somras, när jag letade teer från Afrika.

Det är inga blyga småblad detta, första gången jag bryggde det för några dagar sedan till frukostmackan var det problem att peta ner dem i tekulan, och jag använder en som nog är avsedd för tekannor för att kunna låta bladen expandera ordentligt även när jag gör te per kopp.






För att ha lite koll på parametrarna vägde jag upp 3g för det här tillfället, till 3dl vatten vid 95°.
Lät det sedan dra ~3 minuter innan jag silade av.





Jag är faktiskt imponerad av det här teet, både doft och smak är riktigt angenäma, inget av den aggro-raspighet eller brist på komplexitet som kan uppträda bland afrikanska teer, utan smaken är ren men med en touch av druvighet och ett liten aktivitet på tungan. En blygsam sötma smyger i bakgrunden, utan att ta överhanden. Jag kan t o m tänka mig att dricka det här rent, utan mjölk.

Det blir nog till att beställa en större påse nästa gång jag lägger en order hos NBT.

Btw, Thyolo, som är ett tedistrikt i sydligaste Malawi, skall tydligen uttalas "cholo". Vilken av gårdarna som avses här framgår inte, min gissning är Satemwa.

Jag bryggde faktiskt en omgång till på bladen, gav det runt sju minuter bara för att se vad som kom av det medan jag ändå höll på. Det blev lite svagt, men fullt drickbart. Inga unkna eller bittra smaker alls.





Nothing But Tea vill ha £1.50 för ett 10g prov, eller £8.45 för ett hekto. Info finns här.

No comments: