2012-04-07

Malawi Salima oolong från Nothing But Tea.

Oceanside Liner med Paris Match ljuder här hemma(äntligen fått fatt i plattan igen) det går att smakprovslyssna på låtarna en bit ner på sidan där... ;) *hint*



Slumpar en påse ur högen med otestade prov idag-det blev afrikanskt oolong, som en del annat jag köpt är det framställt på tegården Satemwa.

Varför det heter Salima vet jag inte, men jag klipper upp påsen och studerar bladen. Drar in doften och det är en fruktig, aningens druvaktig doft(när jag säger druvor så menar jag egentligen den smak och kärvhet som uppstår när man biter sönder druvkärnor), lite sött men en underliggande ren tedoft. Lovande!




Det var rätt stora blad men självklart lite osorterat. Mätte faktiskt det största bladet där i mitten och det är 4 cm, duktigt stort.

Det är ett under att jag ens emellanåt får en god kopp te när jag knappt kan steka ägg(dagens fastnade i TEFLONpannan...) men jag utgick ifrån butikens råd om 80° i 2-4 min, lade 4g blad i oolongkannan och hällde på vatten. Smakade efter 2 min men fick ge det en halvminut till.




Det är givetvis en stor skillnad mellan detta och kinesiska/taiwanesiska oolonger, främst p g a att detta förmodligen är tillverkat av C S var. assamica och det ger en annorlunda smak. Det påminner fortfarande allra mest om svart te men om man slutar jämföra och ger det en chans finner man dock ett mjukt te nästan fritt från bitterhet av den otrevliga sorten, en antydan till frukt, trivsam munkänsla och under alltihop denna rena tekaraktär. Tyckte mig känna en lätt söt eftersmak emellanåt.





Drycken blev vackert djupröd vilket jag försökt fånga något av, men det var svårt.

Inte slående märkvärdigt te, men det har sina sidor. Jag är osäker på om det skulle lämpa sig för gong fu då det tycks lösa ut smak och färg oerhört snabbt och möjligen bli svårkontrollerat, men jag ska givetvis försöka. Återkommer med en edit.

Jag tycker hur som helst att det verkar pågå mycket experimenterande på afrikanska tegårdar, det framställs vitt, grönt, oolong, t o m pu erh och det är jättekul! Så mycket te blir annars ctc:at och sålt till påstetillverkare och hamnar i likgiltiga, likformiga förpackningar i ett snabbköp nära dig.



 Bryggde en andra omgång på ytterligare två och en halv minut och det blev helt okej. Tänker mig att den här typen av te borde funka utmärkt till en avslappnad afternoon tea med lite snittar och kex, eller så. Inget toksött.

Uppdatering 120619: Om man som jag idag testar gong fu(4g i min allra mest opraktiska kanna-en pytte-xi shi i porslin med en tömningstid på 20s) så liknar teet allra mest ett Bai Hao, vilket kändes rätt trevligt. Började med 85°, häll i/häll ur. Aromatiskt och avslappnat.


Vill man testa själv kostar 10g £1.50, eller £8.35 för ett hekto.

No comments: