2012-05-30

Bancha från Yuko Ono Sthlm.

jag lyssnar på...Paris Match-låten Asagao*


Som tidigare nämnts köpte jag på mig en påse bancha av Yuko Ono när hon bryggde te på My Tea Store för några veckor sedan.

Bancha bör väl räknas till de enklare varianterna av japanskt te, skördas på sommaren eller hösten(just detta te är enligt påsen skördat höst '11) och billigare än tidigare skördar.

Den här påsen med ett hekto betalade jag dock 185 kr för.

Vid första påseendet ser bladen rätt slarvigt sorterade och ojämna ut-små bitar och smul med stjälkar och saker-men jag har förstått att det är en poäng med stjälkar här, jag fann en källa som uppgav att de faktiskt innehåller sockerarter och tillför smaken något.
Sedan har jag intrycket av att man i Japan inte är fullt lika besatt av "snygga" blad som i Kina där utseendet kan lägga åtskilliga decimaler till priset på teet.
Att bladen ångas under tillverkningen omintetgör ju mycket av möjligheterna till stora, hela och estetiskt tilltalande blad. Blir ju inte dålig smak för det.

Har inte riktigt bestämt mig exakt för hur prisvärt eller inte jag tycker detta te är-jag gillar det verkligen och det är ju trevligt att det är eko och KRAV och hela baletten men det är faktiskt det enda bancha jag köpt själv hittills så jag har mycket lite att jämföra med.

Yuuki-Cha säljer som jämförelse två sorter; ett traditionellt framställt 'Kyo-bancha' och ett vårskördat som kostar sju resp. tio dollar för 100g. Är sugen på att testa båda två.

Läs om Yukos bancha här.

En titt på bladen:




De har en ren, varm, god tedoft med något plommonartat som spökar i bakgrunden.


Innan jag tog mig för att skriva det här inlägget har jag bryggt åtskilliga kannor av det här teet och har märkt att jag gärna återkommer till det, det har en egenskap som gör att man vill dricka av det och det fungerar även som törstsläckare. Jag blir faktiskt sugen på det här teet, och kan längta efter det.

Egenskap #2 är att det håller för minst fyra bryggningar-kanske fler om man följer parametrarna som rekommenderas på förpackningen.

Det uppges att man ska använda 3g te per 130 ml vatten. Med den halvliterskanna jag oftast sträckt mig efter blir det knappa 12g. För egen del har jag kört på lite drygt hälften och fått goda resultat i mitt tycke.

Tiderna jag använt har varit 30/15/25/45s om någon vill ha något att utgå ifrån. Det är bara vad jag själv tyckt funkat och det finns utrymme att experimentera med detta.




Teet känns fräscht att dricka, har beskrivits som träigt på websidan, kanske är det det som jag själv uppfattar som lite fiskigt ibland-inte alla gånger och jag har inte lyckats identifiera varför det känns så vissa tillfällen och andra inte. En liten nötighet i eftersmaken men annars känns det mest bara rent, friskt och enkelt.

Det må låta flummigt men på något vis känns det bra för kroppen också.

Den kanna jag bryggt i har jag stoppat en liten plastkorg från MUJI** i som passar öppningen, så jag har kunnat hälla på vatten, plocka upp filtret efter en stund och hastigt smaka på resultatet för att sedan avgöra om mer tid krävs. En utmärkt metod för en hel massa teer skulle jag tro.







*=som är det japanska namnet för Blomman för dagen...minns att vi fick dra upp dessa blå blommor från frön på lekis och har alltid gillat dem. Numera även i vitt, skärt, mörkt rött eller kombinationer av flera färger. =) Man kanske skulle ta och köpa sig en påse?

Här är låten förresten:







Blir så sjukt sugen på att åka bil långt av den där omslagsbilden. Semester NU!


...och självklart föll jag till föga och skickade efter Yuuki-Chas båda teer. Plus ett "lättbryggt" gyokuro.  Ähum. =_=


**=MUJI vill ha 50 pengar för ett sådant filter, kan ställa upp som mellanhand om någon som bor för långt ifrån Åhléns vill ha ett. Diameter på kannans öppning bör vara ~5,5 cm för att det ska funka. Filtret är mycket finmaskigt och släpper-för att uttrycka det kraftfullt-inte en jävel över bron. Bra köp!

No comments: