2012-05-18

Da Yu Ling från Tea from Taiwan.

lyssnar på...Captivate från Shingetsutan Tsukihime OST 'Moonlit archives'


Efter att ha tittat runt efter information om den här tesorten är jag inte säker på om det jag fått verkligen är äkta vara, eller "nästan".  Om jag förstått det hela rätt är Da Yu Ling en(eller flera?) tegård(ar) på Taiwan vars te är högt prisat för sin smak och kvalitet.

Da Yu Ling skall alltså vara beläget i regionen Li Shan och mycket högväxande te, men det produceras mycket lite och kan bli ännu mindre i framtiden då styret på Taiwan vill reducera antalet teodlingar för att bevara skogen på bergen.

I just det här fallet gör det mig kanske inte så mycket ifall det inte är tokäkta då jag bara har ett litet prov. Hade jag köpt 2-3 hg hade jag nog varit lite surare :D

Det tycks mig som om mer te säljs under namnet Da Yu Ling än vad som verkligen produceras.




Längst ner på påsen har någon skrivit något med spritpenna, men jag kan inte läsa  detta:


kunniga i kinesiska får gärna höra av sig~♥


Nå. Ganska snygga blad iallafall:




Doften är både lite fruktig och en aning matig/savory. Lägger bladen(7g, hela provpåsen) i kanna och doften drar nu åt det lite rostat bröd-iga. Gott!

Tror jag använder 95-gradigt vatten till detta.

Inviger dessutom min fisk-kanna jag fick hem från Camellia Sinensis försisådär åtta månader sedan. Har tajmat upphällningen och den drar uppemot 16 sek så jag fegade lite med första bryggningen och började hälla efter 35 s.



förvånansvärt grön och fräsch färg på denna första bryggning



Smaken är rätt balanserad, varken speciellt fruktig eller med andra sådana tydliga aromer, men det var studs i tungkvillret, det nästan bubblar på tungan, långt bak i munnen. Andra omgången ackompanjeras dessutom av en lätt sötma.
Teet är inte jättetjockt i munnen, men utan att vara platt eller blaskigt.

Efter bryggning 10 ~3 min~ blev jag hastigt inbjuden på rabarberpaj så jag skuttade iväg en stund på eftermiddagen.





Fortfarande vid den tidpunkten var tungkvillret med i varje bryggning. Diggar det här teet.

Fyra timmar senare sköljer jag bladen lite hastigt och ger dem sedan en sex-sju minutersbryggning. Fortfarande lika gott, sköjningen var söt och lite sträv, den 'riktiga' bryggningen kärv men samma fina bubbel långt bak på tungan, mot svalget. Fortsätter brygga medan jag gör mig i ordning för att åka till jobbet så en 14-15 bryggningar kan man nog räkna med att få ut. Fler om man använder ett kärl som går snabbt att tömma.

Detta Da Yu Ling, äkta vara or no- kostar alltså mer eller mindre detsamma som Zealong-teerna, men utan de irriterande fel som fick mig att reservera mig den gången.


Vill man handla från Tea from Taiwan är frakten gratis för påsarna med prover och om man köper för över $60. Jag lade ett te-75 g Long Feng Xia à $31- i varukorgen för att kolla vad portot blir för mindre ordrar, till Sverige tar de då $6.90. Inte så farligt.

Min provpåse gick lös på $4. Det finns även sample packs med olika oolongsorter, ingen kostar över $10, alla skickas fraktfritt.


bladstudie: ca 1/3 av bladen på fatet, resten är kvar i kannan

Butiken har en del annan information också, bl a om varietaler som odlas på ön, uttal av tesorternas namn mm. Kul med lite fakta utöver köpinfon. :)



Och nu- bästa låten från polis/mysteriedramat Shinzanmono-med den oefterhärmlige Abe Hiroshi i huvudroll-





Trevlig helg!

2 comments:

justin said...

the words are:

da yu ling oo (as in oolong)

:)

sparris said...

Oh! Thank you SO much!

And thank you for reading!