2012-05-08

Zealong Aromatic.

jag lyssnar på...KOTOKOs Kimi yo, yasashii kaze ni nare från I'VE GIRLS COMPILATION #3 Disintegration

Nästa sort till rakning bland zealong:erna är Aromatic, som då skall vara lätt rostat för en mer framträdande smak.

Bladen ser ungefär ut som gårdagens, varierar rätt ordentligt i storlek och doften är även den densamma.





Sex gram i den här påsen också, minus en del bortrensat småstöv. Samma bryggförfarande som igår.


Lade märke till att båda sorterna expanderar och absorberar vattnet ovanligt fort.

Den här varianten har bättre doft i koppen; mindre av det jag associerade till gammalt och mer-som namnet anger-aromatiskt. Kanske en aning nötighet.

Smaken känns i förstone lite tunn, munkänslan är anemisk och lite platt men det är överlag roligare än Pure. Mer oolongsmak och en varm eftersmak med trevlig skärpa och mer av det där nötiga.

Känns som det är eftersmaken man skulle köpa detta för.




Kikade lite snabbt på nätet efter andras intryck av teet och jag kan verkligen inte hålla med om de översvallande omdömen som jag hittade, i synnerhet inte som detta kostar så mycket. Man kan få bra mycket roligare te för en mycket mindre peng om man tittar på kinesiska och taiwanesiska oolonger.

Antingen det, eller så var mitt prov gammalt.




Till dess försvar skall sägas att det iallafall var uthålligt, tappade rätt snabbt räkningen på hur många bryggomgångar det blev men uppskattar det till åtminstone tio.


No comments: