2012-06-20

Bizen yunomi från Magokorodo.

dagens...Fuan från Hanbun no Tsuki ga Noboru Sora (Hantsuki)OST


I den andra änden av prisskalan(eller ja, det finns nog tegrejer man kan betala precis hur mycket som helst för, hit hör denna kopp inte) finner vi ett köp jag gjorde när nyfikenheten på bizen-yaki inte längre gick att ignorera.

Det är lite oroande men jag tittar alltmer på saker gjorda av keramiker som man faktiskt vet namnet på.

Sånt kan bli dyrt.






Nu har jag inte ett namn i just det här fallet, bara stället där  den tillverkats, kallat Shunko-Enn.
Har sett bizen-saker här och där, de vanliga ställena jag brukar kika efter japanska tegrejer på, men när jag väl bestämt mig att jag verkligen ville ha en egen skål/kopp så letade jag bara upp en på eBay, och säljaren tycks ha gott rykte. Jag hade iallafall inga problem med dem.

Det blev en liten kopp, cirka 200ml till kanten.





den är inte fullt så färg/kontrastrik i verkligheten, det är kameran som förstärkt en aning


Det fåniga var att när jag väl fick den så vågade jag knappt dricka ur den, den var så fin!

"Bästa porslinet-syndromet" kan man kanske kalla det, att spara de finaste sakerna man har till speciella tillfällen, och så slutar det med att man aldrig använder dem.

Livet är för kort för sånt.


Den är fantastisk att dricka ur! Tycks dessutom kapa vassa övertoner och annat man kanske inte alltid längtar efter i ett te.






Jag är riktigt glad att jag köpte den, och rekommenderar varmt den som vill slå på iallafall halvstort att titta på sån här keramik, enklast t ex här.

No comments: