2012-06-03

Yunnan Bao Hong från Yunnan Sourcing.

mera japansk nu jazz/instrumental-hip hop: Doze Off med Nomak, från plattan Combine

Det andra teet jag stod och klämde på idag medan jag valde vad jag skulle dricka var detta, Bao Hong, även kallat Yi Lian Long Jing. Lustigt nog tänkte jag inte på just då att det var ett "nästan-Long Jing" eftersom namnet på påsen var annorlunda.

Kanske kommer väl till pass nu då när mitt riktiga LJ kom på skam.

Fick först upp ögonen för detta te i och med den här bloggposten jag läste en sen kväll för länge sedan på jobbet. Likheterna med Long Jing borde ju kunna ge lite tröst en dag som denna. :)




Doften tycks iallafall snarlik även för en snuvig typ som jag. Lite pain riche-vibbar kan skönjas om man sniffar länge och noga. Särskilt om bladen hunnit värmas upp i bryggkärlet medan man väntar på vattnet.

2,5g blad i en av mina stora* gaiwaner avsedda för pu erh, 80° i en lång minut d v s aningens längre, kika och avgör om det är ok-häll upp.

Jag smakar och visst finns det där, det aningen kycklingaktiga i smak/doft- mest doften då.




Men det är verkligen gott och fräscht, inte tillstymmelse till avslagenhet, samt ett intensivt, energiskt tungkviller med renhet och skärpa...wow.

 Kanske något element av frukt också...




Minst sex omgångar tror jag man kan få ut, jag orkade inte fler iallafall, och då glömde jag ändå #4 och 6 lite väl länge. Det blir så när man gör sjutton saker samtidigt. :$

Trevligt substitut till Long Jing skulle jag säga, eller, substitut och substitut, det är gott te, basta.




Om jag inte är fullständigt felinformerad så är det alltså detta te hos YS som skall vara samma sak som i blogginlägget jag nämnde, men jag reserverar mig för ev missförstånd.

Minsta förpackningen på 50g kostar $10 och det är ju riktigt prisvärt tycker jag.

 Avslutar med lite...plinkeplonk.




(ännu en bilåkarbild...måste vara nåt freudianskt.)

*=~150ml.

No comments: