2012-07-03

Svart nepalesiskt från Leaf.

idag kör vi Guilty Crown SoundTrack Another Side 01; Kessen här hemma


Det här är det enda te jag köpt från tebutiken Leaf, och jag gjorde det just för att det var nepalesiskt.

Själva kallar de teet  'svart te från världens tak' och det är ju poetiskt och så men vill man ha lite mer fakta så framgår det i en inforuta att det är från en tegård som heter Maloom. Denna lilla plantage  ligger i ett tedistrikt vid namn Ilam. Visst googlande gör att jag gissar att detta är ett FTGFOP, men år eller plockning framgår dock icke.






Doften påminner mig om det fullständigt förtjusande teet från Mim estate som jag skrivit om tidigare, med den skillnaden att doften är renare, utan det lite bröd/kryddiga stuk som Mim har. Det är dock inte till nackdel, inte alls. Och det är lika aromatiskt.

 Kokar upp vatten till 95°, lägger en dryg msk te i min lilla glaskanna och låter det dra i mer eller mindre två minuter(räknar i huvudet och det kan ju bli lite...oexakt), förpackningen anger fyra.





Smaken har en skärpa som vetter åt bitterhet* men hela tiden håller sig på rätt sida gränsen och en fantastisk krispighet och aktivitet på tungan och en eftersmak som sakta blir lite söt men fortfarande är tydlig och klar. Gott ju!

Teer jag brygger och dricker på västerländskt vis brukar jag vanligtvis provdricka utan mjölk ur koppen jag fotograferat för att sedan dricka resten av teet med mjölk ur större kopp, men detta kändes det synd och skam att hälla mjölk i. Testar dock det med i konsumentupplysningssyfte. Men bara lite, lite.

Körde en omgång till på ytterligare två minuter och det blev hyfsat men mest lite sött, tycker nog inte egentligen det håller för mer än en bryggning. Tror jag håller mig till en enda på tre i fortsättningen.


alltid lika spännande med blött svart te i småbitar, men för helhetens skull då...


Leaf vill ha £4.40 för femtio gram, och jag vill minnas att frakten gick på cirka 40 kronor den med. Här.

*=bittert=gott; beskt=inte gott. Typ.

No comments: