2012-08-20

2012 kabusecha 'Tsubaki' från Hakoniwado.

-låten för stunden är Beautiful Dreamer från Un-Go. Sjunger gör Yonagahime 3+1.




Det här är mig veterligt det andra kabuse jag dricker någonsin, det första var Obubus.

Namnet kommer av att tebuskarna täcks med mer eller mindre ljusgenomsläpplig väv en period innan skörd vilket gör teet sötare då det blir mer theanin och mindre catechin i bladen. Om jag förstått rätt.

Att täcka över heter kabuseru-被せる på japanska.


oklart hur jag fick med så många hela blad på bilden, det var övervägande smått skrö i påsen



 Torrt har teet en varm, lät söt doft. Mitt luktsinne är totalpaj idag så mer precis än så vågar jag inte vara.

 Har gjort som butiken råder med detta te, körde på 3g till 100ml vid 65°. 1min första bryggningen.

Första gången jag drack detta slogs jag av hur tätt och komplett det smakar, välbalanserat utan att vara tråkigt;  dagens övningar bekräftar de intrycken.

Den färdiga drycken luktar mer kokt kött än något annat te jag provat hittills och får det att vattnas i munnen(försöker kroppen säga mig något..?).

Mjuk, tjock, viskös och lite oljig munkänsla men en frisk fräsch känsla på tungan som inte riktigt kvalificerar som tungkviller-men ack så gott!

Där är även tydligt spenataktiga smaktoner, särskilt när det svalnat något.





Efter en liten stund tycks munnen och svalget fyllas men någon sorts gräddig arom, mycket trevligt.

Det blev fyra trevliga omgångar innan jag kom på att jag behövde börja fixa nån slags lunch innan dagen spårade ur alldeles, tror nog jag skulle kunnat klämma ur en till med lite snits.

Det står nog inte på förrän jag skickar efter en fullstor påse av det här. :)






Butiken tar ¥1150 för ett hekto, cirka en hundralapp. Mer info här.

No comments: