2012-08-15

Ett set finfina chataku i porslin.

lyssnar på...Haru no Hi från soundtracket till tv-serien Honey and Clover*


En av mina pågående besattheter är som kanske har anats förut de små tefat som japanerna kallar chataku. För inte allt för länge sedan stötte jag på de små skönheterna nedan hos webbutiken Rikyu som jag visserligen inte kollar av alltför ofta kanske men där fanns de, alldeles nyss inkomna på en nyhetssida och det var bara att kasta sig på köpknappen och betala, för maken till prilliga små grunkor har jag sällan skådat.

Kärlek vid första ögonkastet.



Celadon?


De är alltför små för att kunna härbärgera någon enda av mina japanska koppar men nu har jag något fint att ställa de fyra kompisarna från Utopia på iallafall. Att de är av porslin och inte metall som alla andra av den här modellen jag stött på gör ju koppvalet något litet mer begränsat kanske.

Om man nu ska vara tramsig och matcha och ha sig.


Ställde dit en kopp av 75ml-modell för att ge en uppfattning om storlek.





märkning undertill











Det är trevligt att handla från Rikyu, allt är väl förpackat och alla man är i kontakt med är väldigt vänliga.
De tycks ha grejer  i alla prisklasser så ibland kan man hitta riktigt fina saker.
















*=som från början var en förtjusande, förtjusande anime som alla borde se och om det inte lockar så borde det locka ändå. Punkt. ^^

No comments: