2012-08-20

Taxinge slottscafé + Qvartinge Antik.

lyssnar på...Jolly Jolly~JILL-Decoy Association




"hisabisa no doraibu de minna hai tenshon" kan nog sammanfatta hela gårdagen... :P



Igår var det heldagsutflykt i familjeregi. På det hela taget trevligt även om det tog tre gånger så lång tid som tänkt att hitta den jämra antikladan och caféets teutbud sög.

Se det som lite konsumentupplysning, detta är kanske inte den allra mest tecentrerade post jag gjort.


Även om jag själv inte är helvetegarian(sic) så  tyckte jag det var trist att så lite av maten på Taxinge gick att äta om man valt bort kött/fisk/ägg/mjölk. Inget på den handskrivna menytavlan över dagens
"mat" d v s ej sött var utan animalier. De hade säkert med glädje totat ihop något om man frågat men att inte utgå från att gästerna kan ha preferenser visar väl på intressenivå.

Att vara veg är ju på intet vis nytt eller udda längre?

Av teer fanns en 8-10 burkar med löste, en av dem innehöll te som inte var smaksatt, ett kinesiskt sencha som smakade precis som jag förväntade mig, och varken mer eller mindre. Vatten fick man ur såna där kaffepannor som står på värmeplatta. Jag hade m a o ingen aning om hur varmt vattnet var.
Nåja. Det blev iallafall tre koppar av mitt te så viss valuta fick jag.

Kanske låter det här väldigt grinigt, men det var en trevlig miljö och jag rapporterar bara i den händelse andra tedrickare dristar sig dit. Tror ändå folk i huvudsak åker dit för efterrättsbuffén. Men bered dig på panik, kön kan vara lång och man har inte mycket tid att välja innan det är dags att betala och det känns en aning som massutbespisning av snabba kolhydrater.

Men i mysig miljö!

Priser och meny kan ses här.




Dagens clou var ändå Qvartinge Antik, en lada i tre plan med antikviteter, udda prylar, loppis, lump, gamla järnsängar, miljoner böcker, en del retroprylar från 50-70talet samt helt otippat en bortre ände av bottenvåningen med saker från Kina 0_o

Där lyckades jag hitta dels en vacker men oerhört sliten trälåda(som kanske kan lämpa sig att ha pu erh i) samt en gigantisk tekanna som rymmer åtminstone två och en halv liter.










visar bilder på skriften i hopp om att någon, någon gång kanske vet vad det står(och nej, jag tror på intet vis att kannan är värdefull, jag är däremot sjukt nyfiken, som alltid)












Samt små paket med okänt innehåll som jag när jag frågade vad det kunde vara gavs svaret "nånting äckligt".  :D




Någon? 
Fick det iallafall gratis, verkar misstänkt likt yokan men har ej öppnat paketet än...

2 comments:

Moa said...

Det som står på kannans kropp verkar vara någon form av vers, men jag orkar inte läsa den sortens stil på den här datorn :P Den är hur som från Kina, stämpeln säger att den är producerad i provinsen Jiangxi, men namnet på fabriken är lite för otydligt för att jag ska våga mig på att berätta hur det uttalas.

Däremot kan jag upplysa om att den svarta geggan är havtornssoppa. (Kanske är det en buljong att spädas med hett vatten? smaka och se vetja!)
De vita tecknen på höger sida av lappen berättar att det är en Peking-specialitet.

sparris said...

Jösses, här fick man snabba svar! Tack!

Havtorn...då kanske det är lite syrligt?