2012-09-04

Genmaicha från Obubu.

lyssnar på...Yubi från Shimamiya Eikos Perfect World



Obubu-eller Kyoto Obubu Tea Plantations som de ju faktiskt egentligen heter-har jag handlat från några gånger, nu senast för en påse av årets kabusecha samt ämnet för dagens post; deras genmaicha.

Jag gillar genmaicha. Det är lättbryggt och otvunget och passar utmärkt till mat för en stackare som jag som helst dricker te även till maten.

Hittills har jag mest köpt mitt genmaicha från Yuuki-Cha men nu sammanföll sinandet av lagret här hemma med min beställning från Obubu så eftersom jag vet att frakten bara tar ca fem dagar så slog jag till medan jag ändå höll på.

Skillnaden på de genmaicha jag druckit på sistone och den här varianten är att det är gjort på bancha och inte tidigare skördat te. På tegården blandar man sitt eget Yanagi bancha* med genmai/rostat ris till detta te och även riset går att köpa separat för den hågade som vill blanda sitt eget genmaicha eller kanske strössla över mat. Kul idé.


Hursomhelst, här är en bild på de torra bladen:




här kan man skymta anledningen till att folk kallar det 'popcornte'; några av riskornen har poppat under rostningen



De har en mild, grön och fräsch doft som av någon anledning får mig att tänka 'sommaräng'. Stora, ojämna och grova blad med en djupgrön vacker färg.


Iom att detta är gjort på lite grövre blad så rekommenderar man en högre vattentemperatur än jag oftast  använt mig av; 90-100°C mot mina 80.  Annars höll jag mig till de parametrar jag kommit fram till att jag gillar-en rågad msk till en av mina standardkoppar. En första bryggning på en halvminut. Sedan i/ur och den tredje på ytterligare en halvminut. Får intrycket att detta te är lite uthålligare än Yuuki-Chas, det kvillrar en aning på tungan när jag dricker den tredje omgången.







Smaken är mild och helt utan kanter, möjligen är riskaraktären lite svag men det kan ju vara jag som behöver skopa i lite mer te för att få den smak jag vill ha.

Jag skulle naturligtvis skaffat en påse rent bancha också för att bilda mig en uppfattning om hur bas-teet smakar men det visste jag-för att travestera Hans Villius-inte då.

Med 1 1/2 gånger så mycket te blir smaken bättre men se upp, en minuts bryggtid och smaken slår över i det där lite otrevligt syrliga iallafall jag helst slipper. Någonstans mellan 30 sek och den där minuten borde funka.

Tycker nog att Yuuki-Chas te har övertaget men det är en orättvis jämförelse då deras är gjort på den första skörden. Priset är i det närmaste likvärdigt. Obubus variant står sig som ett helt okej genmaicha som efter att man listat ut hur man vill ha det ger en prisvärd kopp, möjligen en liten aning ospännande. Fast i de lägen man vill ha sånt här te kanske det är det sista man längtar efter? :)

Har inget emot att köpa det här fler gånger.

Frakten är efter vikt; en påse på 100g skeppas för ¥420, två går på ¥600. Båda gångerna har det som nämnts tagit paketet fem dagar att nå Sverige, men nu senast var det en helg emellan. Imponerande snabbt.



*=läs gärna informationen ang vad ordet bancha betyder i olika regioner i Japan~

No comments: