2012-10-27

Pouchong från Canton Tea Co.

lyssnar på...esoragoto från AIR OST



Ett te från teklubben som går att köpa i Canton Tea Cos webshop.

Jag har inte druckit baozhong speciellt ofta i min karriär som teidiot, har provat dels Teamasters 'Subtropical Forest baozhong' som jag mottog en liten mängd av från en snäll människa en gång, dels In the Mood for Teas variant.

Och det var ganska länge sedan för båda två.







Det är dock inget dumt te; ett oolong så lättoxiderat att det är nästan grönt, otvunget och fräscht med massor av arom.
Just den här sorten doftade ytterst trevligt ur påsen; torrt, skärpt, fräscht, en aning till spannmålskaraktär och så det där gröna.


Det här är ännu ett te jag gillar att bara lägga i en skål och hälla vatten på utan att mäta speciellt mycket mer än vattentemperaturen. Påsens rekommendation på 80° funkar utmärkt.
Den som så önskar får naturligtvis ett gott te även med gaiwan. Missa inte att sniffa insidan av locket i så fall!

Upp ur skålen stiger en blommig doft, många oolonger i den här ligan brukar beskrivas med ord som orkidé eller lilja-personligen har jag tyvärr aldrig stött på doftande orkidéer och allt jag har här hemma är de doftlösa Phalaenopsishybriderna* man kan köpa i varenda mataffär. Men det är en fin, subtil doft.

Att dricka teet är lite som att dricka buljong; det är värmande och har en anings matighet i smak och textur.  Ingen våldsam eftersmak eller tungkviller men det jag kan förnimma känns balanserat, en aning gräddigt, en aning sött. Man måste misshandla det ordentligt för att någon bitterhet eller annan mindre önskvärd smak skall uppträda.

Rätt trevligt m a o.





Såhär såg det ut efter ett par tre vändor med blad i en hira-chawan. Observera att bilden är tagen i elljus och färgerna är ganska kraftigt manipulerade för att de inte ska se helt hialöst ut.

Sammanfattat ett trivsamt vardagste som funkar både till mat och att dricka ensamt, inte kräver passning eller några större åthävor. Sånt gillas.


från en annan session, förbrukade blad i dagsljus


Intresserade kan kika in här för priser och mer info.




Esoragoto, om någon undrade över den.





*=ty i detta hushåll väljs krukväxter främst efter hur hur hårda och oaptitliga bladen är för en katt...

No comments: