2012-11-11

Assam FF Orangajuli TGFOP från Nothing But Tea.

kall men solig morgon, lite vintermusik kanske? Winter at the Koiwai house från Yotsuba&! - Winter Image Album



Tepreferenserna här i huset svängde tydligt så fort det blev lite kallare-från grönt, grönt, grönt till mestadels svarta teer som de jag brukade dricka innan teintresset alldeles slog över i mani.

Idag ett Assam jag inte vet störtmycket om kanske, gården Orangajuli är gammal och, verkar det, ansedd. Grundad 1894, belägen i ett distrikt vid namn Mangaldai, nära Bhutan.

Har druckit det här många morgnar nu under hösten och är riktigt nöjd.






Ska erkännas att det inte är det mest utpräglat doftande te jag haft, vare sig torrt eller bryggt. Det luktar te, varken mer eller mindre.

Dock kan t o m jag dricka detta utan mjölk-och får då en kopp som har en mjuk trevlig munkänsla utan att vara mesigt. Det finns bett utan jobbig syra och visst tungkviller-ja faktiskt. Utmärkt vardagste med något lite extra.






Teet blir inte fullt lika kraftigt som många andra assamteer men har ett balanserat smakregister med en antydan till sötma. Man kan gärna hålla igen lite med bladen och passa på bryggtiden.


Tycker det här är ett fullt habilt Assam, sträcker mig gärna efter det när jag behöver nåt rejälare. 




Jag köpte ett hekto och fick således betala £6.70 för det, inte fy skam. Beställs här

No comments: