2012-11-09

Tenkataihei wagashi från Minamoto Kitchoan.

lyssnar på Module strömmat från Bandcamp; just nu I neva dared

 


Jag måste erkänna att jag köpte dagens lilla kaka av en enda anledning: fisken på omslaget. Då, i butiken hade jag egentligen ingen aning om vad det var jag skulle få se när jag tog av pappret men som sagt, fisken. 

Fisken i sin tur representerar en sak och jag tror banne mig att detta hände redan där och då; 







Den här lilla trudelutten började spela i huvudet. Finns i en miljon versioner, den här duger lika bra som någon. Vad jag vill säga är att jag kom att tänka på Kanon-en av de för mig mest betydelsefulla anime jag sett(och jag menar 2002 års version, remaken har jag inte sett än). har t o m en av låtarna från soundtracket som ringsignal på min jobbtelefon.

Vet man nåt alls om Kanon är den här bilden välbekant: 





Ayu och hennes älskade taiyaki, en sorts fiskformade dubbelvåfflor med bönpasta emellan, enkelt uttryckt. 

Tenkataihei=fisk. Taiyaki=fisk. Taiyaki=Kanon. Kanon=bra. Så funkar min hjärna. Frågor på det?

Skämt åsido, jag blev iaf nyfiken och köpte en och idag skall den provas. Har bryggt en kanna av ItMfTs saejak till.





Det är något lite...inka- eller maya-artat över reliefen på kakan tycker jag. Doftar snarlikt de frysta taiyaki jag ibland köpt på JFK och värmt i ugn.

På butikens hemsida uppger man att de här bakverken ursprungligen kommer från Hokkaido. De kostar f ö £1.80/st så superbilliga är de ju inte.

Insidan:



Ledsen för den relativa oskärpan, det mörknar snabbt nu.


Minsta kattan sniffade länge och ingående på den halva jag höll fram men när hon försökte ta en tugga fick det vara nog. Själv tycker jag att den här varianten var helt okej, bönpastan var inte fullt så söt som jag befarat och 'sockerkakan' runt omkring var riktigt god. Hade jag haft en till hade jag nog värmt den i ugnen för att knapra till ytterhöljet en aning. 

Funkar i alla händelser utmärkt till te!


No comments: