2013-02-03

Doi Tung oolong från Te-Centralen.

 Simulacra från Tiger&Bunny OST i högtalarna-



För en tid sedan fick jag syn på det här teet hos Te-Centralen och fick med mig en kompis att dela på en 100g-påse(jag "behöver" verkligen inte mer te och det kändes lite mer okej på det viset). :)

Om thailändskt te vet jag verkligen inget så detta ska bli intressant.






Det doftar iallafall rätt lovande medan jag häller över min andel i en (stor) burk. Mjukt, rostat.
Bladen tar rejält med plats, räkna med 200g-burk för att husera ett hekto.


Färdigt har teet dessutom nåt mjölkigt i doften.





Drucket till mat, lite halvavslappnat bryggt i en kanna är det här ett te med ganska neutral smak men jag tycker mig ana något lätt fruktigt i bakgrunden, kanske aprikos. Det är ganska lågmält, inga stora gester eller utspel. Lite fruktigt, lite rostat, lite lagom.Man kan fläska på med ganska mycket blad utan att ställa till det nämnvärt.

Alls inget märkvärdigt te men som sällskap till mat eller experimentobjekt om man är på det humöret duger det alldeles utmärkt. Men att brygga i gaiwan med medföljande tekniker tyckte jag fungerade mindre bra, bäst blev det i en mindre kanna och bryggtider som räknas i minuter.



teet är ganska blackt i färgen, mer svagt brunt än varmorange även om kameran hade svårt att fånga den aspekten


78 kr får man lägga för ett hekto av det här teet, kika här.



Finaste slutlåten från Katanagatari får avsluta denna söndag.







No comments: