2013-11-24

Oribenishiki från Minamoto Kitchoan.

Kakedashitari, Motometari från TARI TARI Music Album ~Utattari, Kanadetari~ förgyller den tidiga eftermiddagen här. Gillar Hamaguchi Shirous kompoistioner mer och mer måste jag säga. =)








I dag är det full sol och kallt utanför casa sparris och vi firar eftermiddagen med vitt te från Hawaii och en liten kaka så fin att det tog emot en aning att skära itu den.




Som vanligt trevligt förpackat.

Inuti ligger en liten rund, hög skapelse av bönpasta och kastanj med något slags luftigt kakhölje.




Har någon förresten något att tillföra om dekorationen? Påminner om kamon men jag vet inte vad just detta märke betyder i sammanhanget.




Som synes, bönpasta och kastanj, hela biten är mjuk rätt igenom men de olika delarnas konsistens skiljer sig från varandra så det blir inte tråkigt eller jämntjockt. Kastanjepurén är dessutom lite grovhackad så det finns småbitar kvar.
Det bör nämnas att kakan innehåller ägg(penslat på toppen så den blir fint brun gissar jag) och mjölk.

Mild, söt smak, rätt neutralt egentligen förutom kaktäcket. Borde passa som ackompanjemang till ett brett spektrum av teer.

Det vita teet jag hade till kommer från Hawaii och var veckans te i Canton Tea Co:s teklubb en gång för länge sen. Tyvärr ser det inte ut att finnas att köpa nu-antagligen för att man bara fick fatt i en mindre mängd men nyfikna kan säkert hitta någon annanstans.
Jämfört med de kinesiska klassikerna och de indiska och afrikanska vita jag druckit hade det en helt egen karaktär, mindre av den örtighet(associerar själv till doften av gulmåra) som brukar uppträda och istället sötare(första bryggningen var rejält söt) och något som påminner om dessertvin eller annan alkoholhaltig dryck....vet inte riktigt hur jag ska klassificera det då jag sällan dricker sånt. Engelskspråkiga parfymentusiaster refererar ibland till en viss dofts karaktär som 'boozy' och vet man hur det brukar upplevas så finns en del av det här. Samt något jag bara kan beskriva som potpurri med rosenblad...det låter kanske läbbigt men för mig var det intressant. Vet inte om det var ett te jag skulle sitta och längta efter men jag är glad att jag fått tillfälle att testa, det drog igång stora associationsmaskinen i huvudet ordentligt.




Styckevis kostar de här bitarna £2 och jag skulle verkligen inte säga nej till en låda eller tre. Informationen hos butiken är lite knapphändig men för den intresserade finns den här.

No comments: