2013-12-08

Laos Paksong Wu från Nothing But Tea.

idag lite annat än det vanliga utbudet i högtalarna...


Myskoma.


Det står grönt te bland etiketterna på det här inlägget men i ärlighetens namn tycks varken jag eller Nothing But Tea själva riktigt veta hur det här teet skall kategoriseras. I butiken ligger det under grönt te men stickern på påsen jag fick säger oolong, och själv törs jag inte gissa.

Inte för att det är så himla viktigt.

Mig veterligen är det här det första och enda te från Laos jag druckit och jag måste säga att det gav ett ytterst fördelaktigt intryck.



Bladen är överlag rätt mörka men en och annan silvrig eller gulaktig individ tittar fram här och där.
Jäkla svårplåtat te för övrigt, tre vändor med kameran och allt blev lika murrigt och drygt. Det här var enda bilden som ens halvdög. Allt medan ljuset sakta falnar utanför...hrmpf.


Ur påsen doftar bladen starkt druv/vin/russinaktigt, kan inte påminna mig att jag känt den typen av doft så starkt från något annat te annat än möjligen något Keemun, något jag drack för åratal sedan från Funalliance. Torr, ren karaktär, egentligen inte så vansinnigt fruktigt. Den färdiga drycken har en viss anstrykning av sheng i sin doft.


Har bryggt omsorgsfullt, första gången i min Petr Novak-shibo med vattnet tempererat till 80° med 2,5g blad i en lång minut d v s min standardbryggning jag använder för främst Long Jing. Mest för att ha något att utgå ifrån. Det föll rätt väl ut, möjligen ville jag öka på bladmängden något.

Teet blir vackert bärnstensfärgat och absolut klart.




Det kvillrar inte jättemycket i munnen men det  känns tydligt och sitter i väldigt länge*, och den bäriga, viniga karaktären i smaken är fortfarande påtaglig i bryggning nr 4. Och någon tråkig strävhet eller bitterhet-beska har det här teet aldrig ens hört talas om.

Mjukt, aningens tjockt utan att vara oljigt i munnen.




Bladen är vackra även i förbrukat skick. Det är verkligen inte något man kan säga om allt te.

Nothing But Tea vill ha £8.95 för ett hekto vilket får anses vara rena rama fyndpriset för något så lättbryggt, smakrikt och fyllt av egen karaktär. Provpåsar à 10g finns.

Personligen kommer jag kasta mig på NBTs webbutik för att försäkra mig om mer av detta.

Vill du själv prova på så återfinns teet här.












*=skulle gissa att den som vill ha mer av den varan helt enkelt krämar på med mer blad.



No comments: