2013-12-31

Teskål i stengods från ZenTeaLife.

soundtracken till Yakushiji Ryoko no Kaiki Jikenbo puttrar i bakgrunden, inte världens bästa serie kanske(även om den växte mot slutet) men musiken föll mig i smaken med sin lätt 80-talsdoftande storstadskänsla






Årets sista post. Kommer inte tråka ut någon med summeringar, årsbästalistor(detta otyg) eller mjuniga nyårslöften, bara visa en liten teskål som damp ner igår. Köpt på eBay enbart för att jag fastnade för färgen och den-hoppades jag-mattsträva glasyren.

Det blir ofta så när jag köper tekoppar, går på den där "den där vill jag dricka te ur!"-känslan. Sällan dyra saker, sällan riktigt konsthantverk.
Utförande och kartong skvallrar om att detta är massproducerat, men sånt bryr jag mig inte om.

Ytan var f ö precis så papperslikt len/sträv som jag trodde. Det ligger något nästan metalliskt i den blågrå färgen.




Liksom de två skålarna jag visade härförleden vill jag kalla den för ippuku-wan, en mellanstorlek för stor för sencha, för liten för matcha. Att vispa i den här är lögn.








Jag fick ge $13.95 men frakten gick på nästan $17. Butiken har ett exemplar kvar om någon känner sig manad. Här.

Till sist önskar jag alla ett Gott Nytt År så ses vi 2014! Något att lyssna på efter festligheterna inatt kanske?






No comments: